Ondernemen op de 
toekomst
Alcoholpreventie en NIX18

Teveel alcohol is schadelijk, dat weten we allemaal. Voor jongeren geldt dat zelfs in hogere mate; ze lopen sneller alcoholvergiftiging op, terwijl hun hersenen nog volop in ontwikkeling zijn. De overheid startte startte ruim vijf jaar geleden de campagne NIX18 en kijkt nadrukkelijk naar horecaondernemers in haar strijd om alcohol onder de 18 uit te bannen. Twee ondernemers vertellen over hun ervaringen met een aanpak van NIX18.

Scroll naar beneden

In de Drank- en Horecawet staat dat ‘verstrekkers van alcohol’ bij de verkoop van alcohol altijd de ID van de koper moeten checken, tenzij de koper overduidelijk ouder is dan 18. Als blijkt dat iemand jonger is dan18 jaar, mag er geen alcohol worden verstrekt. 

Het belangrijkste punt voor horecaondernemers: de ‘verstrekker van alcohol’ is ook verantwoordelijk voor - zoals het nu in de wet staat -  de ‘wederverstrekking’. Simpel gezegd: als iemand een rondje haalt voor zijn of haar gezelschap, terwijl iemand uit dat gezelschap niet overduidelijk oud genoeg is, moet de leeftijd van die persoon ook worden gecontroleerd.

Er valt nog een wereld te winnen in het schenken van alcohol aan minderjarigen. Uit de cijfers blijkt dat nog veel ondernemers en hun medewerkers het lastig hebben om de regels consequent toe te passen in hun bedrijf.

Percentage dat ID vraagt en niet verstrekt aan jongeren onder de 18.

We houden 
onszelf scherp 
met meer 
controles

“Het slagingspercentage is gestegen van 15% naar 75%!”

Eddy Schouten is eigenaar van café 't Neutje in de binnenstad van Utrecht. Samen met collega’s richtte hij de stichting NIX18 in Utrecht op om samen met KHN en de gemeente Utrecht het schenken aan jongeren zelf aan te pakken. “Het slagingspercentage moest omhoog.”

Wat was de aanleiding
voor de pilot in utrecht?

“We scoorden slecht op het schenken van alcohol aan minderjarigen. Ons slagingspercentage lag rond de 15%. Dat moest omhoog. Daarom richtte ik met twee andere ondernemers de stichting NIX18 in Utrecht op. Daar sloten rond de 35 andere ondernemers zich bij aan. Dat geeft wel aan dat de ondernemers zich echt graag in willen spannen om te verbeteren. Niemand wil de gezondheid van de jeugd schade toebrengen, maar het kan erbij inschieten bij plotselinge drukte of als er net weer nieuwe medewerkers aan zijn genomen die er nog niet op getraind zijn.”

“Alle ondernemers betaalden mee aan meer controles door een onafhankelijk bureau (Objectief). In ruil daarvoor beboette de gemeente ondernemers die niet slaagden tijdelijk niet. Als ze 3 keer in de fout zouden gaan, was de sanctie dat de gemeente wel weer ging controleren. Nadat een ondernemer een negatieve controle had gehad, belden wij de ondernemer ook weer na om te vragen waar het mis ging en of we ergens bij konden helpen om een volgende stap te kunnen zetten.”

Wat hield de pilot in?
Wat waren de resultaten?

“Het slagingspercentage is gestegen van 15% naar 75%. Dat is een heel mooi resultaat. De belangrijkste winst zit erin dat meer controles de ondernemers scherper houden. En de medewerkers daarmee ook. Hoe vaker zij naar een ID vragen, hoe gewoner het voor hen én voor de gasten wordt om te doen. Zo creëer je een nieuwe maatschappelijke norm waarbij het niet meer gek is om je ID te laten zien als je uitgaat. Het gevoel van gezichtsverlies verdwijnt. En dat is misschien wel de belangrijkste winst.”

Ik moet 
me in mijn 
medewerkers 
verplaatsen
Eddy Schouten 
Eigenaar Café 't Neutje - Utrecht 
Marijn Mengels
Eigenaar Samsam - Enschede
NIX zonder ID
Narrowcasting HD

Deze video toont een korte quiz met de vraag “Hoe oud denk je dat ik ben?”. 

Marijn Mengels neemt sinds het tweede kwartaal van 2019 deel aan NIX18 en traint haar medewerkers actief op het gebied van alcohol en minderjarigen.

Verantwoord
Alcohol
Verstrekken

KHN en het ministerie van VWS gaan samenwerken aan een digitaal lespakket om ondernemers en medewerkers te helpen bij het naleven van de leeftijdgrens.

De lat ligt hoog. In het Nationaal Preventieakkoord hebben we met het ministerie en alle andere verstrekkers afgesproken dat we gaan voor 100% naleving in 2030. Er gelden geen opleidingseisen met betrekking tot Sociale Hygiëne voor barpersoneel, medewerkers bediening en terrasmedewerkers. Toch hebben zij dagelijks te maken met de verstrekking van alcohol. 

De e-learning 'Verantwoord Alcohol Verstrekken' richt zich juist op het personeel dat wel met alcohol te maken heeft maar geen Verklaring Sociale Hygiëne heeft en deze ook niet hoeft te hebben. De e-learning zal veel video bevatten met voor horecapersoneel herkenbare situaties, telkens met de vraag 'wat zou jij doen?'. Het is de bedoeling dat de e-learning eind 2019 beschikbaar is. 

Wil je niet wachten?

Train je team dan in huis met de incompanytraining 'Verantwoord alcohol schenken'

E-learning
KHN en VWS ontwikkelen
Ondernemen op de 
toekomst
Alcoholpreventie en NIX18

Teveel alcohol is schadelijk, dat weten we allemaal. Voor jongeren geldt dat zelfs in hogere mate; ze lopen sneller alcoholvergiftiging op, terwijl hun hersenen nog volop in ontwikkeling zijn. De overheid startte startte ruim vijf jaar geleden de campagne NIX18 en kijkt nadrukkelijk naar horecaondernemers in haar strijd om alcohol onder de 18 uit te bannen. Twee ondernemers vertellen over hun ervaringen met een aanpak van NIX18.

In de Drank- en Horecawet staat dat ‘verstrekkers van alcohol’ bij de verkoop van alcohol altijd de ID van de koper moeten checken, tenzij de koper overduidelijk ouder is dan 18. Als blijkt dat iemand jonger is dan18 jaar, mag er geen alcohol worden verstrekt. 

Het belangrijkste punt voor horecaondernemers: de ‘verstrekker van alcohol’ is ook verantwoordelijk voor - zoals het nu in de wet staat -  de ‘wederverstrekking’. Simpel gezegd: als iemand een rondje haalt voor zijn of haar gezelschap, terwijl iemand uit dat gezelschap niet overduidelijk oud genoeg is, moet de leeftijd van die persoon ook worden gecontroleerd.

Er valt nog een wereld te winnen in het schenken van alcohol aan minderjarigen. Uit de cijfers blijkt dat nog veel ondernemers en hun medewerkers het lastig hebben om de regels consequent toe te passen in hun bedrijf.

Percentage dat ID vraagt en niet verstrekt aan jongeren onder de 18.

NIX zonder ID
Narrowcasting HD

Deze video toont een korte quiz met de vraag “Hoe oud denk je dat ik ben?”. 

We houden 
onszelf scherp 
met meer 
controles
Eddy Schouten 
Eigenaar Café 't Neutje - Utrecht 

“Het slagingspercentage is gestegen van 15% naar 75%!”

Eddy Schouten is eigenaar van café 't Neutje in de binnenstad van Utrecht. Samen met collega’s richtte hij de stichting NIX18 in Utrecht op om samen met KHN en de gemeente Utrecht het schenken aan jongeren zelf aan te pakken. “Het slagingspercentage moest omhoog.”

Wat was de aanleiding
voor de pilot in utrecht?

“We scoorden slecht op het schenken van alcohol aan minderjarigen. Ons slagingspercentage lag rond de 15%. Dat moest omhoog. Daarom richtte ik met twee andere ondernemers de stichting NIX18 in Utrecht op. Daar sloten rond de 35 andere ondernemers zich bij aan. Dat geeft wel aan dat de ondernemers zich echt graag in willen spannen om te verbeteren. Niemand wil de gezondheid van de jeugd schade toebrengen, maar het kan erbij inschieten bij plotselinge drukte of als er net weer nieuwe medewerkers aan zijn genomen die er nog niet op getraind zijn.”

Wat hield de pilot in?

“Alle ondernemers betaalden mee aan meer controles door een onafhankelijk bureau (Objectief). In ruil daarvoor beboette de gemeente ondernemers die niet slaagden tijdelijk niet. Als ze 3 keer in de fout zouden gaan, was de sanctie dat de gemeente wel weer ging controleren. Nadat een ondernemer een negatieve controle had gehad, belden wij de ondernemer ook weer na om te vragen waar het mis ging en of we ergens bij konden helpen om een volgende stap te kunnen zetten.”

Wat waren de resultaten?

“Het slagingspercentage is gestegen van 15% naar 75%. Dat is een heel mooi resultaat. De belangrijkste winst zit erin dat meer controles de ondernemers scherper houden. En de medewerkers daarmee ook. Hoe vaker zij naar een ID vragen, hoe gewoner het voor hen én voor de gasten wordt om te doen. Zo creëer je een nieuwe maatschappelijke norm waarbij het niet meer gek is om je ID te laten zien als je uitgaat. Het gevoel van gezichtsverlies verdwijnt. En dat is misschien wel de belangrijkste winst.”

Ik moet 
me in mijn 
medewerkers 
verplaatsen
Marijn Mengels
Eigenaar Samsam - Enschede

Marijn Mengels neemt sinds het tweede kwartaal van 2019 deel aan NIX18 en traint haar medewerkers actief op het gebied van alcohol en minderjarigen.

KHN en VWS ontwikkelen
E-learning
Verantwoord
Alcohol
Verstrekken

KHN en het ministerie van VWS gaan samenwerken aan een digitaal lespakket om ondernemers en medewerkers te helpen bij het naleven van de leeftijdgrens.

De lat ligt hoog. In het Nationaal Preventieakkoord hebben we met het ministerie en alle andere verstrekkers afgesproken dat we gaan voor 100% naleving in 2030. Er gelden geen opleidingseisen met betrekking tot Sociale Hygiëne voor barpersoneel, medewerkers bediening en terrasmedewerkers. Toch hebben zij dagelijks te maken met de verstrekking van alcohol. 

De e-learning 'Verantwoord Alcohol Verstrekken' richt zich juist op het personeel dat wel met alcohol te maken heeft maar geen Verklaring Sociale Hygiëne heeft en deze ook niet hoeft te hebben. De e-learning zal veel video bevatten met voor horecapersoneel herkenbare situaties, telkens met de vraag 'wat zou jij doen?'. Het is de bedoeling dat de e-learning eind 2019 beschikbaar is. 

Wil je niet wachten?

Train je team dan in huis met de incompanytraining 'Verantwoord alcohol schenken'

Klik op de posters voor meer informatie.

KHN Specials

Wat goed dat je onze specials wilt bekijken! Klik op het magazine om deze te openen.
Volledig scherm