Gastvrijheidstool

Het NBTC beschikt over veel toeristische kennis die ondernemers kan helpen om hun gastvrijheid naar een hoger niveau te tillen. Daarom namen KHN en NBTC het initiatief om een tool te ontwikkelen om die kennis beter beschikbaar te maken. Bekijk deze gastvrijheidstool van KHN en NBTC.

Ondervraagden passen hun vakantiegedrag onder andere aan door minder vaak op vakantie te gaan (45%) en te kiezen voor een goedkoper verblijf (40%). Alleenwonende Nederlanders kiezen er vaker voor om buiten het hoogseizoen op vakantie te gaan, terwijl gezinnen er vooral voor kiezen om op de bestemming zelf geld te besparen door bijvoorbeeld minder vaak uit eten te gaan.

Minder regelmatig op vakantie en goedkopere verblijven

Flexibele annuleringsvoorwaarden zijn voor ruim 70% van de mensen met een vakantieplannen (zeer) belangrijk bij het kiezen van een vakantiebestemming. Momenteel spelen de gestegen prijzen van zaken als gas, energie en boodschappen een grotere rol bij de vakantiekeuze dan corona en mogelijke drukte op vliegvelden. Gemiddeld 49% van de ondervraagden zegt dat zij hun vakantiegedrag moeten aanpassen vanwege de stijgende prijzen. Fransen herkennen zich hier het meest in (56%) en Nederlanders het minst (38%).

Bepalende factoren

Gemiddeld gezien heeft 84% van de ondervraagden uit deze zes landen een intentie om in de komende 12 maanden op vakantie te gaan, waarvan een deel al geboekt heeft en een deel nog moet boeken. Het kan hierbij om een korte of lange vakantie gaan in binnen- of buitenland.

In elk van de zes landen is het percentage dat reeds geboekt heeft significant gestegen ten opzichte van de meting in december 2022. Gemiddeld gezien heeft 44% al iets geboekt voor de komende 12 maanden. Gemiddeld 40% heeft wel een vakantie-intentie maar moet nog boeken. Tot slot geeft gemiddeld 16% geen vakantie-intentie te hebben voor de komende 12 maanden.

Het meest popualire accomodatietype is een hotel of pension: gemiddeld 45% van de ondervraagden met vakantieplannen kiest hiervoor. Op de tweede plaats komt een appartement met 12%. Op een gedeelde derde plaats eindigt een accommodatie bij een particulier (8%) of bij familie, vrienden of kennissen (8%). Bij Fransen is vooral particuliere verhuur in trek. Onder Nederlanders scoren bungalowparken (14%) en campings (12%) juist relatief hoog.

Hotel is meest gekozen accommodatietype

In mei 2020 is het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) een Vakantie Sentiment Monitor gestart om de vakantie-intentie en de invloed van corona op het reisgedrag van mensen te meten. Ook dit jaar wordt het onderzoek elk kwartaal uitgevoerd. We delen de belangrijkste uitkomsten van de vijftiende meting. Deze meting richtte zich op de meest actuele onderwerpen, zoals de stijgende prijzen in relatie tot de vakantie-intentie. De ondervraagden kwamen uit Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Verenigd Koninkrijk en Verenigde Staten.

Voor het binnenlands toerisme wordt verwacht dat de groei die we de afgelopen jaren zagen zich bescheiden voortzet. Het eigen land is herontdekt tijdens de coronacrisis en daar lijken we nog wel even van te profiteren. Het binnenlands verblijfstoerisme zal in 2023 naar verwachting 1 tot 2 procent groeien ten opzichte van vorig jaar.

In de lijst van factoren waar men rekening mee houdt in hun vakantiekeuze, staat het coronavirus niet meer bovenaan. Maar er zijn zeker andere factoren die meespelen. Zo is de verwachting dat oplopende (reis)kosten meer invloed gaan hebben op de ontwikkeling van het toerisme. Het verdere herstel van het (internationale) toerisme kan worden afgezwakt door factoren als inflatie, hogere gas- en energieprijzen en de stijgende kosten voor levensonderhoud.

Er zijn dus nog veel onzekerheden voor 2023 en het lijkt nog geen jaar van business as usual te wordenHet is onwaarschijnlijk dat het herstel van het toerisme zich in hetzelfde tempo als in 2022 kan voortzetten. Met de kennis van nu verwacht NBTC dat het inkomende toerisme met 16% verder blijft groeien ten opzichte van vorig jaar. Toch wordt het pré-corona niveau nog niet bereikt.

Nederland zal in 2023 naar schatting circa 18,5 miljoen buitenlandse verblijfsgasten ontvangen.

Binnenlands verblijftoerisme
De binnenlandse markt komt in 2023 naar verwachting uit op ruim 29,1 miljoen aankomsten van Nederlanders in de diverse logiesaccommodaties in eigen land. Aangezien het binnenlands verblijfstoerisme in 2021 alweer op het niveau van 2019 lag, blijft deze vorm van toerisme hiermee groeien (tot 113% van het 2019-niveau).

Verwachting toerisme in 2023

Als we kijken naar de cijfers die bekend zijn over het inkomend toerisme, is de verwachting dat dit zich in 2022 heeft hersteld tot 79% van het niveau pré-corona (2019). Ten opzichte van 2021 was er zelfs een groei van 155%. We ontvingen in Nederland bijna 16 miljoen buitenlandse gasten en het binnenlands toerisme overtrof het niveau van 2019 met 111%. In heel 2022 noteerden we zo’n 28,6 miljoen aankomsten bij alle verblijfsaccomodaties.

De tabel geeft inzicht in de te verwachte ontwikkeling van de aantallen gasten die de Nederlandse logiesaccommodaties in 2022 ontvingen. Veel gasten verbleven echter langer in Nederland dan pré-corona het geval was. Door deze langere verblijven groeide het totaal aantal overnachtingen nog sneller dan het aantal gasten vorig jaar. Het goede nieuws is dat dit, naast meer inkomsten voor ondernemers, over het algemeen bijdraagt aan een positieve impact van toerisme op de Nederlandse samenleving.

Facts & Figures 

Bron: Statistiek Logiesaccommodaties, CBS. 2022: Doorrekening NBTC. 2023: verwachting NBTC
Toerisme
in cijfers

Gemiddeld gezien heeft 84% van de ondervraagden uit deze zes landen een intentie om in de komende 12 maanden op vakantie te gaan, waarvan een deel al geboekt heeft en een deel nog moet boeken. Het kan hierbij om een korte of lange vakantie gaan in binnen- of buitenland.

In elk van de zes landen is het percentage dat reeds geboekt heeft significant gestegen ten opzichte van de meting in december 2022. Gemiddeld gezien heeft 44% al iets geboekt voor de komende 12 maanden. Gemiddeld 40% heeft wel een vakantie-intentie maar moet nog boeken. Tot slot geeft gemiddeld 16% geen vakantie-intentie te hebben voor de komende 12 maanden.

Gastvrijheidstool

Het NBTC beschikt over veel toeristische kennis die ondernemers kan helpen om hun gastvrijheid naar een hoger niveau te tillen. Daarom namen KHN en NBTC het initiatief om een tool te ontwikkelen om die kennis beter beschikbaar te maken. Bekijk deze gastvrijheidstool van KHN en NBTC.

Voor het binnenlands toerisme wordt verwacht dat de groei die we de afgelopen jaren zagen zich bescheiden voortzet. Het eigen land is herontdekt tijdens de coronacrisis en daar lijken we nog wel even van te profiteren. Het binnenlands verblijfstoerisme zal in 2023 naar verwachting 1 tot 2 procent groeien ten opzichte van vorig jaar.

Bron: Statistiek Logiesaccommodaties, CBS. 2022: Doorrekening NBTC. 2023: verwachting NBTC

In de lijst van factoren waar men rekening mee houdt in hun vakantiekeuze, staat het coronavirus niet meer bovenaan. Maar er zijn zeker andere factoren die meespelen. Zo is de verwachting dat oplopende (reis)kosten meer invloed gaan hebben op de ontwikkeling van het toerisme. Het verdere herstel van het (internationale) toerisme kan worden afgezwakt door factoren als inflatie, hogere gas- en energieprijzen en de stijgende kosten voor levensonderhoud.

Er zijn dus nog veel onzekerheden voor 2023 en het lijkt nog geen jaar van business as usual te wordenHet is onwaarschijnlijk dat het herstel van het toerisme zich in hetzelfde tempo als in 2022 kan voortzetten. Met de kennis van nu verwacht NBTC dat het inkomende toerisme met 16% verder blijft groeien ten opzichte van vorig jaar. Toch wordt het pré-corona niveau nog niet bereikt.

Nederland zal in 2023 naar schatting circa 18,5 miljoen buitenlandse verblijfsgasten ontvangen.

Binnenlands verblijftoerisme
De binnenlandse markt komt in 2023 naar verwachting uit op ruim 29,1 miljoen aankomsten van Nederlanders in de diverse logiesaccommodaties in eigen land. Aangezien het binnenlands verblijfstoerisme in 2021 alweer op het niveau van 2019 lag, blijft deze vorm van toerisme hiermee groeien (tot 113% van het 2019-niveau).

Verwachting toerisme in 2023

Ondervraagden passen hun vakantiegedrag onder andere aan door minder vaak op vakantie te gaan (45%) en te kiezen voor een goedkoper verblijf (40%). Alleenwonende Nederlanders kiezen er vaker voor om buiten het hoogseizoen op vakantie te gaan, terwijl gezinnen er vooral voor kiezen om op de bestemming zelf geld te besparen door bijvoorbeeld minder vaak uit eten te gaan.

Minder regelmatig op vakantie en goedkopere verblijven

Flexibele annuleringsvoorwaarden zijn voor ruim 70% van de mensen met een vakantieplannen (zeer) belangrijk bij het kiezen van een vakantiebestemming. Momenteel spelen de gestegen prijzen van zaken als gas, energie en boodschappen een grotere rol bij de vakantiekeuze dan corona en mogelijke drukte op vliegvelden. Gemiddeld 49% van de ondervraagden zegt dat zij hun vakantiegedrag moeten aanpassen vanwege de stijgende prijzen. Fransen herkennen zich hier het meest in (56%) en Nederlanders het minst (38%).

Bepalende factoren

Hotel is meest gekozen accommodatietype

In mei 2020 is het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) een Vakantie Sentiment Monitor gestart om de vakantie-intentie en de invloed van corona op het reisgedrag van mensen te meten. Ook dit jaar wordt het onderzoek elk kwartaal uitgevoerd. We delen de belangrijkste uitkomsten van de vijftiende meting. Deze meting richtte zich op de meest actuele onderwerpen, zoals de stijgende prijzen in relatie tot de vakantie-intentie. De ondervraagden kwamen uit Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Verenigd Koninkrijk en Verenigde Staten.

Toerisme
in cijfers

Scroll naar beneden

De tabel geeft inzicht in de te verwachte ontwikkeling van de aantallen gasten die de Nederlandse logiesaccommodaties in 2022 ontvingen. Veel gasten verbleven echter langer in Nederland dan pré-corona het geval was. Door deze langere verblijven groeide het totaal aantal overnachtingen nog sneller dan het aantal gasten vorig jaar. Het goede nieuws is dat dit, naast meer inkomsten voor ondernemers, over het algemeen bijdraagt aan een positieve impact van toerisme op de Nederlandse samenleving.

Facts & Figures 

Als we kijken naar de cijfers die bekend zijn over het inkomend toerisme, is de verwachting dat dit zich in 2022 heeft hersteld tot 79% van het niveau pré-corona (2019). Ten opzichte van 2021 was er zelfs een groei van 155%. We ontvingen in Nederland bijna 16 miljoen buitenlandse gasten en het binnenlands toerisme overtrof het niveau van 2019 met 111%. In heel 2022 noteerden we zo’n 28,6 miljoen aankomsten bij alle verblijfsaccomodaties.

Het meest popualire accomodatietype is een hotel of pension: gemiddeld 45% van de ondervraagden met vakantieplannen kiest hiervoor. Op de tweede plaats komt een appartement met 12%. Op een gedeelde derde plaats eindigt een accommodatie bij een particulier (8%) of bij familie, vrienden of kennissen (8%). Bij Fransen is vooral particuliere verhuur in trek. Onder Nederlanders scoren bungalowparken (14%) en campings (12%) juist relatief hoog.

KHN Specials

Wat goed dat je onze specials wilt bekijken! Klik op het magazine om deze te openen.
Volledig scherm