In het verleden hoefde het niet zo te zijn dat je in een viersterrenhotel in Duitsland hetzelfde kon verwachten als in een viersterrenhotel in Nederland. Dit kwam doordat elk Europees land er een eigen classificatiesysteem op nahield. Om meer eenheid te krijgen binnen de Europese landen is er besloten de handen ineen te slaan en een Europees classificatiesysteem te ontwikkelen. De sterren worden bepaald door een onafhankelijke organisatie. In Nederland is dit Hotelsterren, een initiatief van KHN.

Sinds 2017 geldt in Nederland de Europese Hotel Classificatie. In totaal zijn er 21 Europese landen aangesloten bij de organisatie die de classificaties geeft: Hotelstars Union. Dit gebeurt volgens een Europese norm die in alle aangesloten landen geldig is. Hotels kunnen 1 tot en met 5 sterren behalen en zich zelfs onderscheiden met de ‘superior’ status.

Classificatie aanvragen

Eenduidige beoordeling

Neem jij nog geen deel aan de Europese Hotel Classificatie? Deelname is heel eenvoudig. Je kunt een sterrenclassificatie aanvragen bij Hotelsterren. Na bezoek van een adviseur ontvang je bij een positief resultaat de officiële classificatie en het bijbehorende sterrenschild dat je bij de ingang van je hotel kunt plaatsen. De classificatie kun je gebruiken in je marketingactiviteiten en bijvoorbeeld op boekingssites als Booking.com. Elke vier jaar wordt de sterrenclassificatie gecontroleerd.

Ook het thema duurzaamheid wordt steeds belangrijker, onder andere door de stijgende energie- en grondstofprijzen en de gevolgen van klimaatverandering. Blijf dus creatief, doe inspiratie op en wissel ideeën uit met collega’s.

Creatief ondernemen

Voor de coronacrisis gaf bijna 70 procent van de horecaondernemers aan dat toerisme belangrijk is voor de inkomsten en dat zij nog ruimte zien voor verdere groei. Voor hoteliers ligt dit percentage nog veel hoger. Om het groeiende toerisme op een goede manier te kanaliseren, is het belangrijk dat er slagen worden gemaakt in de toeristische agenda van Nederland. Zo liggen er kansen voor regionale marketing, waarbij een goede spreiding van toeristen over het land én over het jaar heen wordt nagestreefd.

Jouw regio in de schijnwerpers

Een mooie manier om je eigen regio in de schijnwerpers te zetten, is door mee te doen aan gastronomische evenementen of door te werken met lokale producten. Ook kun je het seizoen verlengen (of aantrekkelijker maken) door het aanbieden van speciale arrangementen. Toeristen zoeken tenslotte naar authenticiteit en beleving. Betrek hier ook inwoners en ondernemers uit andere sectoren bij. Door toerisme lokaal en in de regio belangrijk te maken, versterk je elkaar en werken we samen toe naar een gastvrij Nederland. Ook het benadrukken van de identiteit van dorpen en steden is een belangrijk aandachtspunt.

Samen toewerken naar een gastvrij Nederland

De meest effectieve manier om gasten te trekken is natuurlijk gastvrij zijn. Een eigenschap die diep in de vezels van elke horecaondernemer zit. Ben je gastvrij, dan komen gasten graag terug. Om hier nóg meer aandacht voor te vragen, hebben we samen met NBTC de gastvrijheidstool in het leven geroepen. Deze gastvrijheidstool biedt ondernemers uit de horeca- en toerismesector waardevolle tips en inzichten over hoe vaste en nieuwe bezoekers nog beter kunnen worden bediend. Aan de hand van zeven thema’s zoals doelgroepen bepalen, positionering scherpstellen en promotie, geeft deze tool je inzicht in kansen voor het aantrekken van zowel vaste gasten als nieuwe bezoekers. Een handig middel om als ondernemer te checken of aan alles is gedacht. Gastvrij zijn is per slot van rekening de sleutel tot een succesvolle horecaonderneming.

Wees gastvrij

De meeste hoteliers hebben een zware tijd achter de rug. En hoewel een aantal hotels redelijke tot zelfs goede zomers draaiden als gevolg van Nederlanders die in eigen land vakantie vierden, geldt dit zeker niet voor allemaal. Inkomend en zakelijk toerisme en evenementen bleven in 2020 en 2021 fors achter en verwacht wordt - afhankelijk van de situatie rondom de oorlog in Oekraïne - dat herstel pas vanaf 2023 echt gaat doorzetten. Wat kun je zelf doen om (buitenlandse) toeristen naar jouw regio te laten terugkeren?

Tegenwoordig wordt er van ondernemers veel creativiteit gevraagd. Bijvoorbeeld vanwege het personeelstekort. Denk hierbij aan anders roosteren en het boeien en behouden van medewerkers door goed werkgeverschap. Maar ook aan de (her)inrichting van werkprocessen door bijvoorbeeld meer gebruik te maken van technologie en digitalisering, waardoor minder mensen nodig zijn.


Zo trek je toeristen in jouw regio

INSPIRATIE

Scroll naar beneden

Neem jij nog geen deel aan de Europese Hotel Classificatie? Deelname is heel eenvoudig. Je kunt een sterrenclassificatie aanvragen bij Hotelsterren. Na bezoek van een adviseur ontvang je bij een positief resultaat de officiële classificatie en het bijbehorende sterrenschild dat je bij de ingang van je hotel kunt plaatsen. De classificatie kun je gebruiken in je marketingactiviteiten en bijvoorbeeld op boekingssites als Booking.com. Elke vier jaar wordt de sterrenclassificatie gecontroleerd.

Classificatie aanvragen

In het verleden hoefde het niet zo te zijn dat je in een viersterrenhotel in Duitsland hetzelfde kon verwachten als in een viersterrenhotel in Nederland. Dit kwam doordat elk Europees land er een eigen classificatiesysteem op nahield. Om meer eenheid te krijgen binnen de Europese landen is er besloten de handen ineen te slaan en een Europees classificatiesysteem te ontwikkelen. De sterren worden bepaald door een onafhankelijke organisatie. In Nederland is dit Hotelsterren, een initiatief van KHN.

Eenduidige beoordeling

Sinds 2017 geldt in Nederland de Europese Hotel Classificatie. In totaal zijn er 21 Europese landen aangesloten bij de organisatie die de classificaties geeft: Hotelstars Union. Dit gebeurt volgens een Europese norm die in alle aangesloten landen geldig is. Hotels kunnen 1 tot en met 5 sterren behalen en zich zelfs onderscheiden met de ‘superior’ status.

De meest effectieve manier om gasten te trekken is natuurlijk gastvrij zijn. Een eigenschap die diep in de vezels van elke horecaondernemer zit. Ben je gastvrij, dan komen gasten graag terug. Om hier nóg meer aandacht voor te vragen, hebben we samen met NBTC de gastvrijheidstool in het leven geroepen. Deze gastvrijheidstool biedt ondernemers uit de horeca- en toerismesector waardevolle tips en inzichten over hoe vaste en nieuwe bezoekers nog beter kunnen worden bediend. Aan de hand van zeven thema’s zoals doelgroepen bepalen, positionering scherpstellen en promotie, geeft deze tool je inzicht in kansen voor het aantrekken van zowel vaste gasten als nieuwe bezoekers. Een handig middel om als ondernemer te checken of aan alles is gedacht. Gastvrij zijn is per slot van rekening de sleutel tot een succesvolle horecaonderneming.

Wees gastvrij

Een mooie manier om je eigen regio in de schijnwerpers te zetten, is door mee te doen aan gastronomische evenementen of door te werken met lokale producten. Ook kun je het seizoen verlengen (of aantrekkelijker maken) door het aanbieden van speciale arrangementen. Toeristen zoeken tenslotte naar authenticiteit en beleving. Betrek hier ook inwoners en ondernemers uit andere sectoren bij. Door toerisme lokaal en in de regio belangrijk te maken, versterk je elkaar en werken we samen toe naar een gastvrij Nederland. Ook het benadrukken van de identiteit van dorpen en steden is een belangrijk aandachtspunt.

Samen toewerken naar een gastvrij Nederland

Voor de coronacrisis gaf bijna 70 procent van de horecaondernemers aan dat toerisme belangrijk is voor de inkomsten en dat zij nog ruimte zien voor verdere groei. Voor hoteliers ligt dit percentage nog veel hoger. Om het groeiende toerisme op een goede manier te kanaliseren, is het belangrijk dat er slagen worden gemaakt in de toeristische agenda van Nederland. Zo liggen er kansen voor regionale marketing, waarbij een goede spreiding van toeristen over het land én over het jaar heen wordt nagestreefd.

Jouw regio in de schijnwerpers

Ook het thema duurzaamheid wordt steeds belangrijker, onder andere door de stijgende energie- en grondstofprijzen en de gevolgen van klimaatverandering. Blijf dus creatief, doe inspiratie op en wissel ideeën uit met collega’s.

Creatief ondernemen

De meeste hoteliers hebben een zware tijd achter de rug. En hoewel een aantal hotels redelijke tot zelfs goede zomers draaiden als gevolg van Nederlanders die in eigen land vakantie vierden, geldt dit zeker niet voor allemaal. Inkomend en zakelijk toerisme en evenementen bleven in 2020 en 2021 fors achter en verwacht wordt - afhankelijk van de situatie rondom de oorlog in Oekraïne - dat herstel pas vanaf 2023 echt gaat doorzetten. Wat kun je zelf doen om (buitenlandse) toeristen naar jouw regio te laten terugkeren?

Tegenwoordig wordt er van ondernemers veel creativiteit gevraagd. Bijvoorbeeld vanwege het personeelstekort. Denk hierbij aan anders roosteren en het boeien en behouden van medewerkers door goed werkgeverschap. Maar ook aan de (her)inrichting van werkprocessen door bijvoorbeeld meer gebruik te maken van technologie en digitalisering, waardoor minder mensen nodig zijn.


Zo trek je toeristen in jouw regio

INSPIRATIE

Scroll naar beneden

KHN Specials

Wat goed dat je onze specials wilt bekijken! Klik op het magazine om deze te openen.
Volledig scherm