Op zoek naar eerlijke(re) alternatieven?
Bekijk onze ledenvoordelen op het gebied van ‘online marketing’.
Deze inspanningen zijn niet voor niks geweest. De afgelopen jaren heeft de EU actieve stappen gezet om met regelgeving te komen. Sinds 2020 moeten platforms transparanter zijn over hun algemene voorwaarden en volgorde van zoekresultaten (onderdeel van de Platform-to-Business verordening). En eerder dit jaar is er een EU-akkoord bereikt over een nieuwe wet die de macht van de allergrootste platforms moet inperken om voor eerlijkere concurrentie te zorgen. Hierin is ook een verbod op smalle pariteitsclausules opgenomen. Deze clausules verplichten hotels om altijd hun laagste kamerprijzen aan te bieden op het platform. De prijs van een hotelkamer mag op hun eigen website dus niet lager zijn dan op de boekingssite.
Verbod op pariteitsclausules
Sinds 28 mei dit jaar gelden er nieuwe regels voor online verkoop, waaronder maatregelen om nepreviews en betaalde reviews aan te pakken. Ook moeten platforms aangeven of er betaald is om een hogere plaatsing te krijgen in de zoekresultaten.
- Het aandeel directe boekingen is in 2021 voor het eerst sinds 2014 toegenomen, maar de afhankelijkheid van Europese hotels van online boekingsplatforms is bijna gelijk gebleven.
- Het aandeel van boekingen via boekingsplatforms in Nederland is met 45% een stuk hoger dan het Europese gemiddelde.
- De meeste hoteliers (55%) geven aan zich onder druk gezet te voelen om algemene voorwaarden te accepteren waar zij vrijwillig niet voor zouden kiezen.
Een aantal cijfers uit recent onderzoek van HOTREC over het aandeel van deze platforms:

We nemen je graag mee in de recente ontwikkelingen rondom onze strijd tegen machtsmisbruik van platforms. Zo zijn we het gesprek aangegaan met politici in Den Haag, zoals minister Adriaansens. Maar ook vroegen we, samen met onze Europese koepel HOTREC, in Brussel aandacht voor dit probleem. We drongen aan op nieuwe regelgeving om oneerlijke concurrentie tegen te gaan.

Strijden tegen de macht van online platforms
Online platforms, zoals Booking.com, hebben horecaondernemers de afgelopen jaren veel gebracht. Het is eenvoudiger geworden om online een kamer te aan te bieden of te boeken. Maar deze positieve ontwikkeling heeft ook een schaduwzijde. Er zijn namelijk maar een paar grote platforms die de markt al jarenlang bepalen. De machtsverhouding is volledig scheefgegroeid en het is voor horecaondernemers lastig om met deze platforms te concurreren.
•
Scroll naar beneden





Op zoek naar eerlijke(re) alternatieven?
Bekijk onze ledenvoordelen op het gebied van ‘online marketing’.
Verbod op pariteitsclausules
- Steun overheid bij herstel na crisis: Minder lasten en afdrachten uit exploitaties en minder lasten en regels rond exploitaties en werken in de horeca.
- Ruimte voor ondernemen: Herziening van het sociale zekerheidsstelsel en arbeidsrecht. Eenvoudig en voor alle werkenden gelijk, zonder onderscheid naar contractvorm.
- Betere wetgeving voor online platformen: bedrijven als Booking, The Fork en Thuisbezorgd zullen de komende jaren verder groeien. Hun macht wordt steeds groter en het eerlijke speelveld in de horecasector komt hierdoor in het geding.
- Vitale horecaomgeving: Laat ondernemers op lokaal niveau meepraten over gemeentebegrotingen en zorg een uitvoerbaar klimaatakkoord.
- Landelijke agenda toerisme: Meer coördinatie door de overheid. Zorg voor een ministerie van Toerisme en Gastvrijheid.
- Steun overheid bij herstel na crisis: Minder lasten en afdrachten uit exploitaties en minder lasten en regels rond exploitaties en werken in de horeca.
- Ruimte voor ondernemen: Herziening van het sociale zekerheidsstelsel en arbeidsrecht. Eenvoudig en voor alle werkenden gelijk, zonder onderscheid naar contractvorm.
- Betere wetgeving voor online platformen: bedrijven als Booking, The Fork en Thuisbezorgd zullen de komende jaren verder groeien. Hun macht wordt steeds groter en het eerlijke speelveld in de horecasector komt hierdoor in het geding.
- Vitale horecaomgeving: Laat ondernemers op lokaal niveau meepraten over gemeentebegrotingen en zorg een uitvoerbaar klimaatakkoord.
- Landelijke agenda toerisme: Meer coördinatie door de overheid. Zorg voor een ministerie van Toerisme en Gastvrijheid.
Een aantal cijfers uit recent onderzoek van HOTREC over het aandeel van deze platforms:
Sinds 28 mei dit jaar gelden er nieuwe regels voor online verkoop, waaronder maatregelen om nepreviews en betaalde reviews aan te pakken. Ook moeten platforms aangeven of er betaald is om een hogere plaatsing te krijgen in de zoekresultaten.

We nemen je graag mee in de recente ontwikkelingen rondom onze strijd tegen machtsmisbruik van platforms. Zo zijn we het gesprek aangegaan met politici in Den Haag, zoals minister Adriaansens. Maar ook vroegen we, samen met onze Europese koepel HOTREC, in Brussel aandacht voor dit probleem. We drongen aan op nieuwe regelgeving om oneerlijke concurrentie tegen te gaan.
Strijden tegen de macht van online platforms
Online platforms, zoals Booking.com, hebben horecaondernemers de afgelopen jaren veel gebracht. Het is eenvoudiger geworden om online een kamer te aan te bieden of te boeken. Maar deze positieve ontwikkeling heeft ook een schaduwzijde. Er zijn namelijk maar een paar grote platforms die de markt al jarenlang bepalen. De machtsverhouding is volledig scheefgegroeid en het is voor horecaondernemers lastig om met deze platforms te concurreren.

•
Scroll naar beneden




Lees het bij Misset Horeca!
Altijd op de hoogte
van het laatste nieuws
en de leukste trends.