Deze inspanningen zijn niet voor niks geweest. De afgelopen jaren heeft de EU actieve stappen gezet om met regelgeving te komen. Sinds 2020 moeten platforms transparanter zijn over hun algemene voorwaarden en volgorde van zoekresultaten (onderdeel van de Platform-to-Business verordening).  En eerder dit jaar is er een EU-akkoord bereikt over een nieuwe wet die de macht van de allergrootste platforms moet inperken om voor eerlijkere concurrentie te zorgen. Hierin is ook een verbod op smalle pariteitsclausules opgenomen. Deze clausules verplichten hotels om altijd hun laagste kamerprijzen aan te bieden op het platform. De prijs van een hotelkamer mag op hun eigen website dus niet lager zijn dan op de boekingssite.


Verbod op pariteitsclausules

Europa legt macht platforms verder aan banden 

Sinds 28 mei dit jaar gelden er nieuwe regels voor online verkoop, waaronder maatregelen om nepreviews en betaalde reviews aan te pakken. Ook moeten platforms aangeven of er betaald is om een hogere plaatsing te krijgen in de zoekresultaten.

Strijden tegen de macht van online platforms

Online platforms, zoals Booking.com, hebben horecaondernemers de afgelopen jaren veel gebracht. Het is eenvoudiger geworden om online een kamer te aan te bieden of te boeken. Maar deze positieve ontwikkeling heeft ook een schaduwzijde. Er zijn namelijk maar een paar grote platforms die de markt al jarenlang bepalen. De machtsverhouding is volledig scheefgegroeid en het is voor horecaondernemers lastig om met deze platforms te concurreren. 

SPEELVELD
EERLIJK

Scroll naar beneden

Verbod op pariteitsclausules

  • Steun overheid bij herstel na crisis: Minder lasten en afdrachten uit exploitaties en minder lasten en regels rond exploitaties en werken in de horeca. 
  • Ruimte voor ondernemen: Herziening van het sociale zekerheidsstelsel en arbeidsrecht. Eenvoudig en voor alle werkenden gelijk, zonder onderscheid naar contractvorm.  
  • Betere wetgeving voor online platformen: bedrijven als Booking, The Fork en Thuisbezorgd zullen de komende jaren verder groeien. Hun macht wordt steeds groter en het eerlijke speelveld in de horecasector komt hierdoor in het geding. 
  • Vitale horecaomgeving: Laat ondernemers op lokaal niveau meepraten over gemeentebegrotingen en zorg een uitvoerbaar klimaatakkoord 
  • Landelijke agenda toerisme: Meer coördinatie door de overheid. Zorg voor een ministerie van Toerisme en Gastvrijheid.  

Sinds 28 mei dit jaar gelden er nieuwe regels voor online verkoop, waaronder maatregelen om nepreviews en betaalde reviews aan te pakken. Ook moeten platforms aangeven of er betaald is om een hogere plaatsing te krijgen in de zoekresultaten.

Europa legt macht platforms verder aan banden 

We nemen je graag mee in de recente ontwikkelingen rondom onze strijd tegen machtsmisbruik van platforms.  Zo zijn we het gesprek aangegaan met politici in Den Haag, zoals minister Adriaansens. Maar ook vroegen we, samen met onze Europese koepel HOTREC, in Brussel aandacht voor dit probleem. We drongen aan op nieuwe regelgeving om oneerlijke concurrentie tegen te gaan.

Strijden tegen de macht van online platforms

Online platforms, zoals Booking.com, hebben horecaondernemers de afgelopen jaren veel gebracht. Het is eenvoudiger geworden om online een kamer te aan te bieden of te boeken. Maar deze positieve ontwikkeling heeft ook een schaduwzijde. Er zijn namelijk maar een paar grote platforms die de markt al jarenlang bepalen. De machtsverhouding is volledig scheefgegroeid en het is voor horecaondernemers lastig om met deze platforms te concurreren. 

SPEELVELD
EERLIJK

Scroll naar beneden

Lees het bij Misset Horeca! 
Altijd op de hoogte 
van het laatste nieuws 
en de leukste trends. 

KHN Specials

Wat goed dat je onze specials wilt bekijken! Klik op het magazine om deze te openen.
Volledig scherm