


Trends komen en gaan, maar alcoholvrije dranken zijn ‘here to stay’. Goeie alcoholvrije alternatieven van populaire drankjes kunnen echte omzetversterkers en margemakers zijn. Maar hoe zet je alcoholvrij nou écht op de kaart? Dit zijn de vijf tips waarmee je jouw menukaart een boost kunt geven.
2. Biertje?
1. Diversiteit
De bierwereld is volop in beweging. Sommige nieuwe biertjes verdwijnen net zo snel als ze verschenen, maar alcoholvrij (speciaal)bier heeft zijn plek op de kaart veroverd. In de horeca wordt het aanbod 0.0% steeds groter en de verschillende varianten doen het erg goed. Neem je bierkaart dus eens flink onder de loep en zorg voor een mooie selectie 0.0%. Werk bijvoorbeeld samen met een lokale brouwer, of ontwikkel je eigen huisbier. Dan heb je gelijk een mooi verhaal aan tafel.
Het jaar 2022 bulkt van de opkomende alcoholvrije dranken die staan te trappelen om het te maken. De alcoholvrije spirits, vermout, cordials, cocktails én het inmiddels vertrouwde 0.0% biertje zijn anno 2022 niet meer weg te denken achter de bar. Zo kun je ook je niet-drinkende gasten verrassen met iets anders dan cola of spa rood (wat op z’n tijd ook heerlijk kan zijn). Met veel (alcoholvrije) variatie op je kaart houd je een groep borrelaars langer vast, wat je omzet positief beïnvloedt. Verdiep je in het aanbod, volg een leuke training, laat je inspireren (op vakantie) en maak een selectie die bij jouw concept past.
Zo zet je alcoholvrije alternatieven op de kaart
De bestellingen op het terras zijn enorm afhankelijk van de dag van de week of het seizoen. Waar mensen doordeweeks liever voor een biertje of glas wijn gaan, mag het in het weekend of de (zomer)vakantie wel wat luxer. Gooi het daarom eens over een andere boeg en experimenteer met kruidige spirits of mocktails op de kaart. Zelf geen bartender met mixology skills in huis? Kijk dan eens naar het aanbod van ‘ready to drink’ (RTD) alcoholvrije cocktails. Een opkomende trend waar inmiddels al meerdere partijen op inspelen. Denk bijvoorbeeld aan de RTD-cocktails van het alcoholvrije spiritmerk Lyre’s of de Zero-cocktails van De Kuijper. Schenk ze mooi uit, zorg dat de presentatie ‘on point’ is en je hebt er weer een paar blije gasten bij.
5. Presentatie
4. Pairings
Uiteraard verwachten gasten ook bij alcoholvrije dranken een ultieme (smaak)beleving. Denk dus goed na over de presentatie en zorg dat je gasten iets hebben om over te praten. Dan kun je er gerust evenveel voor vragen als voor een ‘normaal’ biertje of alcoholische cocktail. Alcoholvrij is hot, dus laat je gasten zien wat je aanbod is, online, op de kaart, in de zaak én op het terras. Zorg daarnaast dat je medewerkers enthousiast zijn over het aanbod en gasten goed kunnen adviseren, ook over een bijpassende (borrel)hap. Aan een mooie alcoholvrije drank, eventueel met bijpassend hapje, verdien je namelijk een stuk meer dan aan een spa rood met een citroentje.
De hoogste tijd om die borrelplank naar een hoger niveau te tillen. Want naast de magische wijn-spijscombinaties zijn bier, alcoholvrije spirits en mocktails ook leuk te combineren met een bijpassend hapje of gerecht. Hierbij is het belangrijk om te kijken naar drie factoren. Allereerst dient de smaakintensiteit ongeveer gelijk te zijn aan het gerecht. Daarnaast moet het body/mondgevoel van jouw pairing ook in harmonie zijn. Gerechten kunnen vrij strak en zuur zijn, of juist vet en filmend. Daar kun je een bijpassende drank op uitzoeken. Daarnaast moet je niet vergeten te kijken naar het smaaktype. Is je gerecht jong en groen, kies dan voor een drank met een groen karakter. Neigt je (borrel)hap meer naar rijp en oud, kies dan voor een drank met een rijp en vol karakter. Met deze handvatten kun je volop spelen bij het samenstellen van je menukaart.
3. Shake it baby


•
Scroll naar beneden

Uiteraard verwachten gasten ook bij alcoholvrije dranken een ultieme (smaak)beleving. Denk dus goed na over de presentatie en zorg dat je gasten iets hebben om over te praten. Dan kun je er gerust evenveel voor vragen als voor een ‘normaal’ biertje of alcoholische cocktail. Alcoholvrij is hot, dus laat je gasten zien wat je aanbod is, online, op de kaart, in de zaak én op het terras. Zorg daarnaast dat je medewerkers enthousiast zijn over het aanbod en gasten goed kunnen adviseren, ook over een bijpassende (borrel)hap. Aan een mooie alcoholvrije drank, eventueel met bijpassend hapje, verdien je namelijk een stuk meer dan aan een spa rood met een citroentje.
5. Presentatie
De hoogste tijd om die borrelplank naar een hoger niveau te tillen. Want naast de magische wijn-spijscombinaties zijn bier, alcoholvrije spirits en mocktails ook leuk te combineren met een bijpassend hapje of gerecht. Hierbij is het belangrijk om te kijken naar drie factoren. Allereerst dient de smaakintensiteit ongeveer gelijk te zijn aan het gerecht. Daarnaast moet het body/mondgevoel van jouw pairing ook in harmonie zijn. Gerechten kunnen vrij strak en zuur zijn, of juist vet en filmend. Daar kun je een bijpassende drank op uitzoeken. Daarnaast moet je niet vergeten te kijken naar het smaaktype. Is je gerecht jong en groen, kies dan voor een drank met een groen karakter. Neigt je (borrel)hap meer naar rijp en oud, kies dan voor een drank met een rijp en vol karakter. Met deze handvatten kun je volop spelen bij het samenstellen van je menukaart.
4. Pairings
De bestellingen op het terras zijn enorm afhankelijk van de dag van de week of het seizoen. Waar mensen doordeweeks liever voor een biertje of glas wijn gaan, mag het in het weekend of de (zomer)vakantie wel wat luxer. Gooi het daarom eens over een andere boeg en experimenteer met kruidige spirits of mocktails op de kaart. Zelf geen bartender met mixology skills in huis? Kijk dan eens naar het aanbod van ‘ready to drink’ (RTD) alcoholvrije cocktails. Een opkomende trend waar inmiddels al meerdere partijen op inspelen. Denk bijvoorbeeld aan de RTD-cocktails van het alcoholvrije spiritmerk Lyre’s of de Zero-cocktails van De Kuijper. Schenk ze mooi uit, zorg dat de presentatie ‘on point’ is en je hebt er weer een paar blije gasten bij.
3. Shake it baby
De bierwereld is volop in beweging. Sommige nieuwe biertjes verdwijnen net zo snel als ze verschenen, maar alcoholvrij (speciaal)bier heeft zijn plek op de kaart veroverd. In de horeca wordt het aanbod 0.0% steeds groter en de verschillende varianten doen het erg goed. Neem je bierkaart dus eens flink onder de loep en zorg voor een mooie selectie 0.0%. Werk bijvoorbeeld samen met een lokale brouwer, of ontwikkel je eigen huisbier. Dan heb je gelijk een mooi verhaal aan tafel.
2. Biertje?
Het jaar 2022 bulkt van de opkomende alcoholvrije dranken die staan te trappelen om het te maken. De alcoholvrije spirits, vermout, cordials, cocktails én het inmiddels vertrouwde 0.0% biertje zijn anno 2022 niet meer weg te denken achter de bar. Zo kun je ook je niet-drinkende gasten verrassen met iets anders dan cola of spa rood (wat op z’n tijd ook heerlijk kan zijn). Met veel (alcoholvrije) variatie op je kaart houd je een groep borrelaars langer vast, wat je omzet positief beïnvloedt. Verdiep je in het aanbod, volg een leuke training, laat je inspireren (op vakantie) en maak een selectie die bij jouw concept past.
Trends komen en gaan, maar alcoholvrije dranken zijn ‘here to stay’. Goeie alcoholvrije alternatieven van populaire drankjes kunnen echte omzetversterkers en margemakers zijn. Maar hoe zet je alcoholvrij nou écht op de kaart? Dit zijn de vijf tips waarmee je jouw menukaart een boost kunt geven.

1. Diversiteit
Zo zet je alcoholvrije alternatieven op de kaart





•
Scroll naar beneden

