Licht de huisregels toe
Online trainingen
Allergenenwetgeving
Een buddy

Wil jij extra bezoekers in jouw koffietent of lunchroom? Denk dan eens aan flexwerkers! Er zijn veel thuiswerkers, freelancers en studenten die ook wel eens zin om ergens anders aan de slag te gaan. En die zoeken dan een fijne horecaplek om in te werken. Wil jij deze mensen in jouw zaak? Dan moet je een aantal zaken goed op orde hebben. We geven je de zeven belangrijkste tips.

Je horecazaak als flexwerkplek: 7 tips om dit goed te doen

1. Snel en veilig internet
Uiteraard begint een goeie flexwerkplek met een stabiele internetverbinding. Snelle wifi is cruciaal om ergens te kunnen werken. Je gasten moeten er daarnaast op kunnen vertrouwen dat jouw internet niet alleen snel, maar ook veilig is. Daarom is het verstandig om een beveiligd gastennetwerk aan te leggen om de veiligheid en privacy van jouw gasten te kunnen garanderen.

2. Voldoende stopcontacten
Naast goed internet is het belangrijk om jouw zaak te voorzien van voldoende stopcontacten. Als mensen langere tijd bij je komen werken of studeren, is de kans groot dat ze op den duur hun laptop of telefoon op moeten laden. En dan zijn stopcontacten bij de tafels geen overbodige luxe. Heb je tafels die verder van de muur staan, dan kun je bijvoorbeeld laadstations plaatsen.

3. Een printer
Nét dat beetje extra service bieden? De gemiddelde student of thuiswerker heeft tegenwoordig geen printer meer thuis. Extra reden om een bezoekje aan jouw zaak te brengen als jij een werkende printer hebt. En je kunt gasten gerust vragen om per print te betalen.

4. Goede koffie
Wil je dat mensen vaker terugkomen om te flexwerken? Zorg dan voor goede koffie. Veel thuiswerkers, freelancers en studenten hechten daar veel waarde aan en zullen graag terugkomen als jouw koffie van écht goede kwaliteit is. Daarnaast is het belangrijk om je koffie betaalbaar te houden, zodat het ook financieel aantrekkelijk blijft om langere tijd in jouw zaak te werken. Dit kun je bijvoorbeeld bereiken met een refill service voor koffie of thee tegen een lager bedrag.

5. Een loyaliteitsprogramma  
Nog een reden waarom flexwerkers naar jouw zaak terugkomen: sparen voor een gratis koffie, thee of lunch. Met een loyaliteitsprogramma, bijvoorbeeld in de vorm van een eenvoudige stempelkaart, beloon je vaste gasten met een mooie korting of zelfs een gratis lunch of drankje. Zo bouw je een stabiele basis op met trouwe gasten.

6. Creëer ruimte om te werken
Als je aan het werk bent is het fijn om wat rust om je heen te hebben. Heb je er de ruimte voor ion je zaak? Richt dan verschillende wijken in. Voor ‘reguliere’ gasten en voor flexwerkers. En maak verschillende werkplekken zoals kleine tafels maar ook grotere tafels om aan te vergaderen en bijvoorbeeld concentratieruimtes.

7. QR-bestelapp
Als je hard aan het werk bent, wil je niet steeds gestoord worden om je bestelling op te nemen. Zorg daarom voor een manier waarom gasten zelf hun bestelling kunnen plaatsen. Bijvoorbeeld door middel van een slimme QR-bestelapp. Een win-win, want zo houden jouw medewerkers tijd over voor andere gasten en werkzaamheden.


Ieder horecabedrijf dat voedsel bereidt moet voldoen aan de Allergenenwetgeving. Zo ben je bijvoorbeeld verplicht om de juiste allergeneninformatie te verstrekken van een gerecht wanneer een gast hierom vraagt. Het is dus handig om jouw nieuwe medewerker hier direct van op de hoogte te stellen, bijvoorbeeld door middel van een training.





Heeft jouw nieuwe medewerker kennisgemaakt met jouw horecazaak en de basis onder de knie? Dan kun je zijn kennis uit gaan breiden als hij daaraan toe is. Bijvoorbeeld met de online trainingen van SVH (Stichting Vakbekwaamheid Horeca). De meest relevante trainingen voor de daghoreca, kan je terugvinden op pagina 4 in deze sectorspecial.


Koppel je nieuwe medewerker aan een buddy. Zo’n buddy kan de nieuwe medewerker helpen om de weg in het bedrijf te leren kennen. Zo geef je jouw nieuwe werknemer de kans om rustig kennis te maken met zijn nieuwe baan én is er altijd iemand om op een laagdrempelige manier vragen aan te stellen.


Naast het leren kennen van het werk zelf, is het natuurlijk ook belangrijk om wat praktische informatie te krijgen. Hoe gedraag je je op de werkvloer, wat zijn de kledingvoorschriften, hoe vraag je vakantie aan en wat doe je als je ziek bent? Al deze praktische info staat in een huishoudelijk reglement. Heb je nog geen huishoudelijk reglement? Maak er dan snel een. We hebben een voorbeeld op onze website staan.

Duidelijke functieomschrijving 
Een warm welkom


Een goede eerste indruk is heel belangrijk. Zorg er dus voor dat jouw nieuwe aanwinst warm wordt ontvangen. Bij voorkeur door jou als eigenaar of door de manager. Geef een rondleiding en vertel iets over jouw horecazaak en het team. En neem in de eerste week even de tijd om te vragen hoe het jouw nieuwe medewerker afgaat en hoe hij het vindt. Zo voelt je nieuwe medewerker zich ongetwijfeld snel welkom.

 

Weten waar je aan toe bent en wat er precies van je verwacht wordt, biedt zekerheid en handvatten. Maak daarom een duidelijke functieomschrijving. Zo weet jouw nieuwe medewerker precies wat zijn taken zijn én hoeft er geen onduidelijkheid te ontstaan over het bijbehorende loon. Maak hierbij bijvoorbeeld gebruik van het register referentiefuncties horeca.


Succesvol onboarden in de daghoreca: zo doe je dat

Over succesvol onboarden
én jouw horecazaak als flexwerkplek
Praktische tips
& informatie
In deze krappe arbeidsmarkt ligt de focus van ondernemers vaak op het werven van nieuwe medewerkers. Maar het behouden van jouw personeel is minstens zo belangrijk. Wist je dat een goed onboardingstraject de kans dat een werknemer langere tijd in dienst blijft enorm vergroot? Daarnaast is een goed ingewerkte medewerker blijer, sneller aan het werk, productiever en meer betrokken. En zo’n inwerktraject hoeft helemaal niet ingewikkeld zijn. We geven je graag een aantal eenvoudige tips.

Scroll naar beneden

Allergenenwetgeving
Online trainingen
Duidelijke functieomschrijving 
Een warm welkom
Licht de huisregels toe
Een buddy

Wil jij extra bezoekers in jouw koffietent of lunchroom? Denk dan eens aan flexwerkers! Er zijn veel thuiswerkers, freelancers en studenten die ook wel eens zin om ergens anders aan de slag te gaan. En die zoeken dan een fijne horecaplek om in te werken. Wil jij deze mensen in jouw zaak? Dan moet je een aantal zaken goed op orde hebben. We geven je de zeven belangrijkste tips.

Je horecazaak als flexwerkplek: 7 tips om dit goed te doen


Ieder horecabedrijf dat voedsel bereidt moet voldoen aan de Allergenenwetgeving. Zo ben je bijvoorbeeld verplicht om de juiste allergeneninformatie te verstrekken van een gerecht wanneer een gast hierom vraagt. Het is dus handig om jouw nieuwe medewerker hier direct van op de hoogte te stellen, bijvoorbeeld door middel van een training.





Heeft jouw nieuwe medewerker kennisgemaakt met jouw horecazaak en de basis onder de knie? Dan kun je zijn kennis uit gaan breiden als hij daaraan toe is. Bijvoorbeeld met de online trainingen van SVH (Stichting Vakbekwaamheid Horeca). De meest relevante trainingen voor de daghoreca, kan je terugvinden op pagina 4 in deze sectorspecial.

In deze krappe arbeidsmarkt ligt de focus van ondernemers vaak op het werven van nieuwe medewerkers. Maar het behouden van jouw personeel is minstens zo belangrijk. Wist je dat een goed onboardingstraject de kans dat een werknemer langere tijd in dienst blijft enorm vergroot? Daarnaast is een goed ingewerkte medewerker blijer, sneller aan het werk, productiever en meer betrokken. En zo’n inwerktraject hoeft helemaal niet ingewikkeld zijn. We geven je graag een aantal eenvoudige tips.

1. Snel en veilig internet
Uiteraard begint een goeie flexwerkplek met een stabiele internetverbinding. Snelle wifi is cruciaal om ergens te kunnen werken. Je gasten moeten er daarnaast op kunnen vertrouwen dat jouw internet niet alleen snel, maar ook veilig is. Daarom is het verstandig om een beveiligd gastennetwerk aan te leggen om de veiligheid en privacy van jouw gasten te kunnen garanderen.

2. Voldoende stopcontacten
Naast goed internet is het belangrijk om jouw zaak te voorzien van voldoende stopcontacten. Als mensen langere tijd bij je komen werken of studeren, is de kans groot dat ze op den duur hun laptop of telefoon op moeten laden. En dan zijn stopcontacten bij de tafels geen overbodige luxe. Heb je tafels die verder van de muur staan, dan kun je bijvoorbeeld laadstations plaatsen.

3. Een printer
Nét dat beetje extra service bieden? De gemiddelde student of thuiswerker heeft tegenwoordig geen printer meer thuis. Extra reden om een bezoekje aan jouw zaak te brengen als jij een werkende printer hebt. En je kunt gasten gerust vragen om per print te betalen.

4. Goede koffie
Wil je dat mensen vaker terugkomen om te flexwerken? Zorg dan voor goede koffie. Veel thuiswerkers, freelancers en studenten hechten daar veel waarde aan en zullen graag terugkomen als jouw koffie van écht goede kwaliteit is. Daarnaast is het belangrijk om je koffie betaalbaar te houden, zodat het ook financieel aantrekkelijk blijft om langere tijd in jouw zaak te werken. Dit kun je bijvoorbeeld bereiken met een refill service voor koffie of thee tegen een lager bedrag.

5. Een loyaliteitsprogramma  
Nog een reden waarom flexwerkers naar jouw zaak terugkomen: sparen voor een gratis koffie, thee of lunch. Met een loyaliteitsprogramma, bijvoorbeeld in de vorm van een eenvoudige stempelkaart, beloon je vaste gasten met een mooie korting of zelfs een gratis lunch of drankje. Zo bouw je een stabiele basis op met trouwe gasten.

6. Creëer ruimte om te werken
Als je aan het werk bent is het fijn om wat rust om je heen te hebben. Heb je er de ruimte voor ion je zaak? Richt dan verschillende wijken in. Voor ‘reguliere’ gasten en voor flexwerkers. En maak verschillende werkplekken zoals kleine tafels maar ook grotere tafels om aan te vergaderen en bijvoorbeeld concentratieruimtes.

7. QR-bestelapp
Als je hard aan het werk bent, wil je niet steeds gestoord worden om je bestelling op te nemen. Zorg daarom voor een manier waarom gasten zelf hun bestelling kunnen plaatsen. Bijvoorbeeld door middel van een slimme QR-bestelapp. Een win-win, want zo houden jouw medewerkers tijd over voor andere gasten en werkzaamheden.


Koppel je nieuwe medewerker aan een buddy. Zo’n buddy kan de nieuwe medewerker helpen om de weg in het bedrijf te leren kennen. Zo geef je jouw nieuwe werknemer de kans om rustig kennis te maken met zijn nieuwe baan én is er altijd iemand om op een laagdrempelige manier vragen aan te stellen.


Naast het leren kennen van het werk zelf, is het natuurlijk ook belangrijk om wat praktische informatie te krijgen. Hoe gedraag je je op de werkvloer, wat zijn de kledingvoorschriften, hoe vraag je vakantie aan en wat doe je als je ziek bent? Al deze praktische info staat in een huishoudelijk reglement. Heb je nog geen huishoudelijk reglement? Maak er dan snel een. We hebben een voorbeeld op onze website staan.


Een goede eerste indruk is heel belangrijk. Zorg er dus voor dat jouw nieuwe aanwinst warm wordt ontvangen. Bij voorkeur door jou als eigenaar of door de manager. Geef een rondleiding en vertel iets over jouw horecazaak en het team. En neem in de eerste week even de tijd om te vragen hoe het jouw nieuwe medewerker afgaat en hoe hij het vindt. Zo voelt je nieuwe medewerker zich ongetwijfeld snel welkom.

 

Weten waar je aan toe bent en wat er precies van je verwacht wordt, biedt zekerheid en handvatten. Maak daarom een duidelijke functieomschrijving. Zo weet jouw nieuwe medewerker precies wat zijn taken zijn én hoeft er geen onduidelijkheid te ontstaan over het bijbehorende loon. Maak hierbij bijvoorbeeld gebruik van het register referentiefuncties horeca.


Succesvol onboarden in de daghoreca: zo doe je dat

Over succesvol onboarden
én jouw horecazaak als flexwerkplek
Praktische tips
& informatie

Scroll naar beneden

KHN Specials

Wat goed dat je onze specials wilt bekijken! Klik op het magazine om deze te openen.
Volledig scherm