In dit artikel heb je verschillende voorbeelden kunnen zien van het werk van onze lobbyisten. Meer weten over hoe dat lobbyen in de praktijk gaat? Bekijk dan onze lobbyvideo:
Deze tips en tools helpen jou met veilig digitaal ondernemen

Cybercrime is voor mkb’ers een toenemend probleem, ook in de horeca. Je kunt niet meer denken dat het jou niet overkomt. Ransomware, phishing, identiteitsfraude en oplichting zijn vormen van cybercrime die veel schade kunnen veroorzaken. Maak het cybercriminelen daarom niet te makkelijk en vergroot je cyberweerbaarheid.

Online tools om je cyberweerheid te vergroten
Cybercriminaliteit leidt tot financiële schade, imagoschade en tijdsverlies. Dus hoe voorkom je dat je slachtoffer wordt? Het CCV (Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid) heeft een handig webdossier over cybercrime vol video’s, tips & tricks en webinars waarmee je jouw cyberweerbaarheid kan vergroten. Maak bijvoorbeeld gebruik van de gratis online scan om te zien of en welke cyberrisico’s jouw bedrijf loopt.

Of download de gratis phishingklapper met voorbeelden en tips over hoe je kunt beoordelen of een e-mail echt of nep is. Zo leer je phising-emails beter herkennen.

De Cybersecurity Wegwijzer
Naast het CCV geeft ook de website van het Digital Trust Center (DTC) veel informatie over veilig digitaal ondernemen. Er zijn door het land heen veel cybersecurity initiatieven. Met de Wegwijzer van het DTC zie je snel waar je terecht kunt met een vraag over of hulp bij cybersecurity-onderwerpen.

Daarnaast geeft het DTC uitleg over de 5 basisprincipes van veilig digitaal ondernemen. Deze zijn opgesteld om ondernemers, met name in het mkb, te helpen de digitale basisbeveiliging in te stellen.

De 5 basisprincipes

  1. Inventariseer kwetsbaarheden
  2. Kies veilige instellingen
  3. Voer updates uit
  4. Beperk de toegang van anderen
  5. Voorkom virussen en andere malware

Lees hier meer over deze principes en ga meteen aan de slag.


Veilig digitaal ondernemen

Eerlijk speelveld
Het speelveld in de horeca is de afgelopen jaren flink veranderd. Steeds vaker worden horecadiensten aangeboden door niet-horecaondernemers. Denk aan de winkelier die ook maaltijden verkoopt of de kapper waar je een wijntje kunt bestellen. Daarnaast hebben we als horecaondernemers te maken met een toenemende invloed van reserveer- en bezorgsites.

Let op minisite met jouw bedrijfsnaam
Maak jij bijvoorbeeld gebruik van het bezorgplatform Thuisbezorgd.nl? Let dan goed op de ‘service’ van Just Eat Takeaway (JET) waarmee er met jouw bedrijfsnaam een minisite wordt gemaakt. Deze site wordt beheerd door Takeaway.com en is bedoeld om meer bestellingen via Thuisbezorgd te genereren. De informatie van JET hierover laat te wensen over, waardoor veel ondernemers zich niet bewust zijn van het bestaan van deze minisite. Is er voor jouw bedrijf een minisite aangemaakt, maar wil je hier geen gebruik van maken?
Lees op onze website wat je hiertegen kunt doen.

Wet tegen nepreviews
We zijn geen tegenstander van nieuwe aanbieders en bemiddelaars in gastvrijheid. Sterker nog: concurrentie houdt ons scherp. Als onze concurrenten zich maar wel aan dezelfde regels houden en de machtsverhoudingen in balans zijn. Daarom strijden we voor een eerlijk speelveld. Hoe we dit doen? Bijvoorbeeld door ons hard te maken voor een beter en eerlijker systeem van online reviews. Het is belangrijk dat gasten reviews kunnen plaatsen, maar het is cruciaal dat die reviews waarheidsgetrouw en transparant zijn. Dus drongen we er bij de Nederlandse overheid en in Brussel op aan dat er maatregelen nodig zijn om tot een eerlijkere online (platform)markt te komen. En die komen er nu ook. Zo gelden er vanaf 28 mei 2022 nieuwe regels voor online verkoop, waaronder maatregelen om nepreviews en betaalde reviews aan te pakken.

Scroll

Lobby

Cybercrime is voor mkb’ers een toenemend probleem, ook in de horeca. Je kunt niet meer denken dat het jou niet overkomt. Ransomware, phishing, identiteitsfraude en oplichting zijn vormen van cybercrime die veel schade kunnen veroorzaken. Maak het cybercriminelen daarom niet te makkelijk en vergroot je cyberweerbaarheid.

Online tools om je cyberweerheid te vergroten
Cybercriminaliteit leidt tot financiële schade, imagoschade en tijdsverlies. Dus hoe voorkom je dat je slachtoffer wordt? Het CCV (Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid) heeft een handig webdossier over cybercrime vol video’s, tips & tricks en webinars waarmee je jouw cyberweerbaarheid kan vergroten. Maak bijvoorbeeld gebruik van de gratis online scan om te zien of en welke cyberrisico’s jouw bedrijf loopt.

Of download de gratis phishingklapper met voorbeelden en tips over hoe je kunt beoordelen of een e-mail echt of nep is. Zo leer je phising-emails beter herkennen.

De Cybersecurity Wegwijzer
Naast het CCV geeft ook de website van het Digital Trust Center (DTC) veel informatie over veilig digitaal ondernemen. Er zijn door het land heen veel cybersecurity initiatieven. Met de Wegwijzer van het DTC zie je snel waar je terecht kunt met een vraag over of hulp bij cybersecurity-onderwerpen.

Daarnaast geeft het DTC uitleg over de 5 basisprincipes van veilig digitaal ondernemen. Deze zijn opgesteld om ondernemers, met name in het mkb, te helpen de digitale basisbeveiliging in te stellen.

De 5 basisprincipes

  1. Inventariseer kwetsbaarheden
  2. Kies veilige instellingen
  3. Voer updates uit
  4. Beperk de toegang van anderen
  5. Voorkom virussen en andere malware

Lees hier meer over deze principes en ga meteen aan de slag.


In dit artikel heb je verschillende voorbeelden kunnen zien van het werk van onze lobbyisten. Meer weten over hoe dat lobbyen in de praktijk gaat? Bekijk dan onze lobbyvideo:
Veilig digitaal ondernemen

Bijvoorbeeld door ons hard te maken voor een beter en eerlijker systeem van online reviews. Het is belangrijk dat gasten reviews kunnen plaatsen, maar het is cruciaal dat die reviews waarheidsgetrouw en transparant zijn. Dus drongen we er bij de Nederlandse overheid en in Brussel op aan dat er maatregelen nodig zijn om tot een eerlijkere online (platform)markt te komen. En die komen er nu ook. Zo gelden er vanaf 28 mei 2022 nieuwe regels voor online verkoop, waaronder maatregelen om nepreviews en betaalde reviews aan te pakken.

Eerlijk speelveld
Het speelveld in de horeca is de afgelopen jaren flink veranderd. Steeds vaker worden horecadiensten aangeboden door niet-horecaondernemers. Denk aan de winkelier die ook maaltijden verkoopt of de kapper waar je een wijntje kunt bestellen. Daarnaast hebben we als horecaondernemers te maken met een toenemende invloed van reserveer- en bezorgsites.

Let op minisite met jouw bedrijfsnaam
Maak jij bijvoorbeeld gebruik van het bezorgplatform Thuisbezorgd.nl? Let dan goed op de ‘service’ van Just Eat Takeaway (JET) waarmee er met jouw bedrijfsnaam een minisite wordt gemaakt. Deze site wordt beheerd door Takeaway.com en is bedoeld om meer bestellingen via Thuisbezorgd te genereren. De informatie van JET hierover laat te wensen over, waardoor veel ondernemers zich niet bewust zijn van het bestaan van deze minisite. Is er voor jouw bedrijf een minisite aangemaakt, maar wil je hier geen gebruik van maken?
Lees op onze website wat je hiertegen kunt doen.

Wet tegen nepreviews
We zijn geen tegenstander van nieuwe aanbieders en bemiddelaars in gastvrijheid. Sterker nog: concurrentie houdt ons scherp. Als onze concurrenten zich maar wel aan dezelfde regels houden en de machtsverhoudingen in balans zijn. Daarom strijden we voor een eerlijk speelveld. Hoe we dit doen? 

Scroll

Lobby

KHN Specials

Wat goed dat je onze specials wilt bekijken! Klik op het magazine om deze te openen.
Volledig scherm