“Omdat Zondag een succes is en de coronaperiode heeft doorstaan, heeft het mij nog meer energie en nieuwe ideeën gegeven voor een tweede zaak. Lunchroom Zondag heeft een heel goed concept, wat wel moet blijven vernieuwen, maar niet teveel moet veranderen. Graag zou ik willen uitbreiden met borrel en diner, maar deze plek leent zich daar niet voor. Toen ik hoorde dat er op twee minuten loopafstand een pandje vrij zou komen, leek mij dit de perfecte kans voor om toch uit te breiden, maar dan wel op een andere plek, waar ruimte is voor een nieuw concept. De verwachting is dat ‘Le Plateau’ in maart de deuren zal openen! Hier kun je genieten van shared dining & drinks, tijdens de lunch, borrel of voor diner!”


Wat zijn jouw plannen voor de toekomst?

“Maak van je passie je werk. Als je echt ergens voor wilt gaan, doe er dan alles aan om dit waar te maken. Want als je écht iets wil, dan zijn er volop mogelijkheden. Wil je voor jezelf starten? Zorg dan voor een goed uitgewerkt bedrijfsplan waar je zelf achterstaat, inclusief een flinke dosis doorzettingsvermogen. Je hoeft het niet allemaal alleen te doen; gebruik je netwerk en het internet om advies of hulp te vragen. Ik heb ervaren dat er meer mensen bereid zijn om je te helpen, dan dat je van tevoren misschien verwacht. Dus deel je ideeën met anderen, praat erover, brainstorm zoveel als je kunt en ga ervoor!”


Welke boodschap zou je mee willen geven aan jongeren die een passie hebben voor gastvrijheid, maar onzeker zijn over een toekomst in de branche?

“Het belangrijkste vind ik dat je met plezier naar je werk gaat. Voor mij is de horeca echt mijn passie. Dit wens ik iedereen toe en dat probeer ik ook zoveel mogelijk door te geven aan mijn team. Er zijn verschillende functies, iedereen wordt daarom ook op alle vlakken ingewerkt zodat ze uiteindelijk op de juiste plek terecht komen. Ook probeer ik goed te kijken naar voldoende uitdaging voor het team. Dit is voor iedereen verschillend, dus is het belangrijk om hier samen het gesprek over aan te gaan. Zelf heb ik dit soms ook gemist toen ik in de horeca werkte. Dus nu ik zelf werkgever ben, plan ik regelmatig een-op-een gesprekken, teamvergaderingen en teamuitjes. Dit zorgt voor een goede sfeer binnen een team en een bepaalde openheid die heel prettig werkt.”


Welke tips heb jij voor het inwerken, boeien en behouden van medewerkers?

“Het klinkt misschien stom, maar toch corona. Samen met mijn team hebben we veel creatieve ideeën bedacht en zijn we waar het kon doorgegaan. We merkten dat we met een flinke omzetdaling toch overeind konden blijven en zoveel mogelijk gasten konden behouden door onze producten to go aan te bieden. Dit heeft mij de bevestiging gegeven dat wat er ook gebeurt, je als ondernemer altijd opties hebt om door te gaan. Een positieve instelling, voldoende doorzettingsvermogen en mijn team hebben mij hierbij geholpen. Als ik hier achteraf op terugkijk, ben ik onwijs trots hoe we dit hebben doorstaan en kan ik over mezelf ook echt zeggen dat ondernemen écht helemaal mijn ding is.”


Wat is de meest waardevolle ondernemersles die jou het meest is bijgebleven?

“Zo vers en lokaal mogelijk! En we werken ook zoveel mogelijk met biologische producten.”


Met welke ingrediënten werk je graag?

“Komend jaar zullen we nog meer ontwikkelingen zien als het gaat om gezond eten en duurzaamheid, zoals weinig verspilling en lokaal inkopen. Ook zullen mensen steeds uitgebreider gaan lunchen en hier meer de tijd voor nemen. Het aanbod van vegetarische en veganistische opties zal ook groeien. Wij hebben al een aantal jaar vegan opties op de kaart, dus voor ons is het al redelijk standaard. En dit voeren we steeds verder door, ook in de huisgemaakte taartjes, koffie specials en warme chocomel.”


Welke lunchtrends gaan we komend jaar zien? En dringt vegan ook steeds meer door op de lunchkaart?

"Je merkt bijvoorbeeld dat steeds meer mensen kiezen voor vegetarische en veganistische gerechten. Daar spelen we direct op in, maar we gaan daar niet volledig op over."

“Dan kom ik toch weer terug op voldoende variatie. Je merkt bijvoorbeeld dat steeds meer mensen kiezen voor vegetarische en veganistische gerechten. Daar spelen we direct op in, maar we gaan daar niet volledig op over. Want er zijn ook nog steeds genoeg mensen die wel iets met vlees of vis willen eten. We werken veel met specials, deze veranderen we wekelijks. Op die manier kunnen we snel inspelen op bepaalde behoeften zodra we ze signaleren.”


Hoe zie je waar de markt op dit moment behoefte aan heeft en welke trends er zijn? En hoe speel je hierop in?

“Voldoende variatie is enorm belangrijk. Je moet zorgen dat er voor iedereen iets lekkers te krijgen is. We wisselen altijd af met vlees, vis en vegetarische opties. Ook zorgen we voor een divers aanbod als het gaat om warme en koude gerechten, broodjes en salades. Er is altijd volop keuze en uiteraard houden we rekening met de seizoenen. We wisselen de kaart twee à drie keer per jaar.”


Wat mag er volgens jou niet ontbreken op de lunchkaart?

“Het is voor mij een beetje lastig te zeggen en vergelijken omdat ik pas acht maanden voor corona de deuren opende van mijn zaak. Maar als ik kijk naar de huidige bezetting, dan is deze zeker wel hoger dan daarvoor. Wat ik nu vooral merk, is dat de lunch langer doorloopt. Waar het voorheen om 14.00 uur echt ophield, komen mensen nu op dat tijdstip nog massaal binnen.”


Zie je dat de lunchcultuur door het coronavirus en de tijdelijke vroege sluiting veranderd is? (Toen ontstond de dunch.)

“Al op jonge leeftijd speelde ik het liefst ‘restaurantje’. Ik heb geen idee waar het vandaan kwam, maar ik vond het als kind onwijs leuk. Ik kon dan ook niet wachten om te gaan werken en had op mijn 14e al een bijbaan in de horeca. Tot mijn 21e heb ik verschillende banen in de horeca gehad. Stiekem stond ik daar liever dan dat ik met mijn studie bezig was. Wel heb ik netjes mijn studie afgemaakt. Daarna heb ik met veel plezier vier jaar in de evenementensector gewerkt, maar ik miste de horeca en ben toen op mijn 25e een bedrijfsplan gaan schrijven. Uiteindelijk kwam Lunchroom Zondag op mijn pad en heb ik deze mooie zaak overgenomen.”


Je bent op jonge leeftijd het ondernemerschap ingestapt. Waar komt jouw passie voor gasvrijheid vandaan?

Lunchroom Zondag kun je vinden in de Bomenbuurt in Den Haag. In de gezellige Fahrenheistraat, waar zich meerdere winkels bevinden, is het heerlijk vertoeven. In de zomer kunnen gasten lekker zitten op ons zonovergoten terras en in de winter genieten ze gezellig binnen van een lunch. Na vijf jaar is Lunchroom Zondag uitgegroeid tot dé huiskamer van de Bomenbuurt, geschikt voor jong en oud, waarin mooie huisgemaakte en lokale producten centraal staan.”


Marjolein, je bent eigenaresse van Lunchroom Zondag in Den Haag. Kun je iets vertellen over jouw concept?

De lekkerste cappuccino, een kleurrijke smoothiebowl, fluffy pancakes, de lekkerste ceasar, een warme tuna melt of dé perfecte avo smash. Lunchen buiten de deur is hotter dan ooit. De hoogste tijd voor een lunchdate met Marjolein Leferink, trotse eigenaresse van Lunchroom Zondag in Den Haag. We vroegen haar alles over lunchen anno nu.

De lunch is ‘here to stay’. 
Welke trends gaan we komend jaar zien?

Scroll naar beneden

“Omdat Zondag een succes is en de coronaperiode heeft doorstaan, heeft het mij nog meer energie en nieuwe ideeën gegeven voor een tweede zaak. Lunchroom Zondag heeft een heel goed concept, wat wel moet blijven vernieuwen, maar niet teveel moet veranderen. Graag zou ik willen uitbreiden met borrel en diner, maar deze plek leent zich daar niet voor. Toen ik hoorde dat er op twee minuten loopafstand een pandje vrij zou komen, leek mij dit de perfecte kans voor om toch uit te breiden, maar dan wel op een andere plek, waar ruimte is voor een nieuw concept. De verwachting is dat ‘Le Plateau’ in maart de deuren zal openen! Hier kun je genieten van shared dining & drinks, tijdens de lunch, borrel of voor diner!”


Wat zijn jouw plannen voor de toekomst?

“Maak van je passie je werk. Als je echt ergens voor wilt gaan, doe er dan alles aan om dit waar te maken. Want als je écht iets wil, dan zijn er volop mogelijkheden. Wil je voor jezelf starten? Zorg dan voor een goed uitgewerkt bedrijfsplan waar je zelf achterstaat, inclusief een flinke dosis doorzettingsvermogen. Je hoeft het niet allemaal alleen te doen; gebruik je netwerk en het internet om advies of hulp te vragen. Ik heb ervaren dat er meer mensen bereid zijn om je te helpen, dan dat je van tevoren misschien verwacht. Dus deel je ideeën met anderen, praat erover, brainstorm zoveel als je kunt en ga ervoor!”


Welke boodschap zou je mee willen geven aan jongeren die een passie hebben voor gastvrijheid, maar onzeker zijn over een toekomst in de branche?

“Het belangrijkste vind ik dat je met plezier naar je werk gaat. Voor mij is de horeca echt mijn passie. Dit wens ik iedereen toe en dat probeer ik ook zoveel mogelijk door te geven aan mijn team. Er zijn verschillende functies, iedereen wordt daarom ook op alle vlakken ingewerkt zodat ze uiteindelijk op de juiste plek terecht komen. Ook probeer ik goed te kijken naar voldoende uitdaging voor het team. Dit is voor iedereen verschillend, dus is het belangrijk om hier samen het gesprek over aan te gaan. Zelf heb ik dit soms ook gemist toen ik in de horeca werkte. Dus nu ik zelf werkgever ben, plan ik regelmatig een-op-een gesprekken, teamvergaderingen en teamuitjes. Dit zorgt voor een goede sfeer binnen een team en een bepaalde openheid die heel prettig werkt.”


Welke tips heb jij voor het inwerken, boeien en behouden van medewerkers?

"Je merkt bijvoorbeeld dat steeds meer mensen kiezen voor vegetarische en veganistische gerechten. Daar spelen we direct op in, maar we gaan daar niet volledig op over."

“Het klinkt misschien stom, maar toch corona. Samen met mijn team hebben we veel creatieve ideeën bedacht en zijn we waar het kon doorgegaan. We merkten dat we met een flinke omzetdaling toch overeind konden blijven en zoveel mogelijk gasten konden behouden door onze producten to go aan te bieden. Dit heeft mij de bevestiging gegeven dat wat er ook gebeurt, je als ondernemer altijd opties hebt om door te gaan. Een positieve instelling, voldoende doorzettingsvermogen en mijn team hebben mij hierbij geholpen. Als ik hier achteraf op terugkijk, ben ik onwijs trots hoe we dit hebben doorstaan en kan ik over mezelf ook echt zeggen dat ondernemen écht helemaal mijn ding is.”


Wat is de meest waardevolle ondernemersles die jou het meest is bijgebleven?

“Zo vers en lokaal mogelijk! En we werken ook zoveel mogelijk met biologische producten.”


Met welke ingrediënten werk je graag?

“Komend jaar zullen we nog meer ontwikkelingen zien als het gaat om gezond eten en duurzaamheid, zoals weinig verspilling en lokaal inkopen. Ook zullen mensen steeds uitgebreider gaan lunchen en hier meer de tijd voor nemen. Het aanbod van vegetarische en veganistische opties zal ook groeien. Wij hebben al een aantal jaar vegan opties op de kaart, dus voor ons is het al redelijk standaard. En dit voeren we steeds verder door, ook in de huisgemaakte taartjes, koffie specials en warme chocomel.”


Welke lunchtrends gaan we komend jaar zien? En dringt vegan ook steeds meer door op de lunchkaart?

“Dan kom ik toch weer terug op voldoende variatie. Je merkt bijvoorbeeld dat steeds meer mensen kiezen voor vegetarische en veganistische gerechten. Daar spelen we direct op in, maar we gaan daar niet volledig op over. Want er zijn ook nog steeds genoeg mensen die wel iets met vlees of vis willen eten. We werken veel met specials, deze veranderen we wekelijks. Op die manier kunnen we snel inspelen op bepaalde behoeften zodra we ze signaleren.”


Hoe zie je waar de markt op dit moment behoefte aan heeft en welke trends er zijn? En hoe speel je hierop in?

“Voldoende variatie is enorm belangrijk. Je moet zorgen dat er voor iedereen iets lekkers te krijgen is. We wisselen altijd af met vlees, vis en vegetarische opties. Ook zorgen we voor een divers aanbod als het gaat om warme en koude gerechten, broodjes en salades. Er is altijd volop keuze en uiteraard houden we rekening met de seizoenen. We wisselen de kaart twee à drie keer per jaar.”


Wat mag er volgens jou niet ontbreken op de lunchkaart?

“Het is voor mij een beetje lastig te zeggen en vergelijken omdat ik pas acht maanden voor corona de deuren opende van mijn zaak. Maar als ik kijk naar de huidige bezetting, dan is deze zeker wel hoger dan daarvoor. Wat ik nu vooral merk, is dat de lunch langer doorloopt. Waar het voorheen om 14.00 uur echt ophield, komen mensen nu op dat tijdstip nog massaal binnen.”


Zie je dat de lunchcultuur door het coronavirus en de tijdelijke vroege sluiting veranderd is? (Toen ontstond de dunch.)

“Al op jonge leeftijd speelde ik het liefst ‘restaurantje’. Ik heb geen idee waar het vandaan kwam, maar ik vond het als kind onwijs leuk. Ik kon dan ook niet wachten om te gaan werken en had op mijn 14e al een bijbaan in de horeca. Tot mijn 21e heb ik verschillende banen in de horeca gehad. Stiekem stond ik daar liever dan dat ik met mijn studie bezig was. Wel heb ik netjes mijn studie afgemaakt. Daarna heb ik met veel plezier vier jaar in de evenementensector gewerkt, maar ik miste de horeca en ben toen op mijn 25e een bedrijfsplan gaan schrijven. Uiteindelijk kwam Lunchroom Zondag op mijn pad en heb ik deze mooie zaak overgenomen.”


Je bent op jonge leeftijd het ondernemerschap ingestapt. Waar komt jouw passie voor gasvrijheid vandaan?

De lekkerste cappuccino, een kleurrijke smoothiebowl, fluffy pancakes, de lekkerste ceasar, een warme tuna melt of dé perfecte avo smash. Lunchen buiten de deur is hotter dan ooit. De hoogste tijd voor een lunchdate met Marjolein Leferink, trotse eigenaresse van Lunchroom Zondag in Den Haag. We vroegen haar alles over lunchen anno nu.

Lunchroom Zondag kun je vinden in de Bomenbuurt in Den Haag. In de gezellige Fahrenheistraat, waar zich meerdere winkels bevinden, is het heerlijk vertoeven. In de zomer kunnen gasten lekker zitten op ons zonovergoten terras en in de winter genieten ze gezellig binnen van een lunch. Na vijf jaar is Lunchroom Zondag uitgegroeid tot dé huiskamer van de Bomenbuurt, geschikt voor jong en oud, waarin mooie huisgemaakte en lokale producten centraal staan.”


Marjolein, je bent eigenaresse van Lunchroom Zondag in Den Haag. Kun je iets vertellen over jouw concept?

De lunch is ‘here to stay’. 
Welke trends gaan we komend jaar zien?

Scroll naar beneden

KHN Specials

Wat goed dat je onze specials wilt bekijken! Klik op het magazine om deze te openen.
Volledig scherm