Vanwege de wereldwijde impact van grote digitale platforms op de gastvrijheidseconomie komt veel nieuwe regelgeving uit Brussel. Tegelijkertijd is het van belang om onze horecabelangen ook bij het Nederlandse kabinet onder de aandacht te brengen. Daarom gingen KHN-voorzitter Robèr Willemsen en Rob Hemmes, Ledenraadslid en General Manager van Eden Hotel Amsterdam, in de zomer van 2022 in gesprek met minister Adriaansens.



In gesprek met minister Adriaansens  over eerlijke digitale economie 

Verbod op pariteitsclausules via Europese regelgeving 
We vechten al lange tijd voor een verbod op de zogenaamde pariteitsclausules, waarmee online platforms hotels verplichten op hun platform de laagste kamerprijzen aan te bieden. Door deze clausules ontstaat een oneerlijk speelveld tussen hoteliers en boekingsplatforms, zoals Booking.com. Hiermee worden hoteliers benadeeld en moeten consumenten hogere prijzen betalen voor hun overnachting. In 2022 werd er na een lange lobbyperiode in Brussel overeenstemming bereikt over nieuwe Europese regels over de platformeconomie. En in deze Digital Markets Act (DMA) is een verbod op (smalle) pariteitsclausules opgenomen voor de allergrootste platforms, zoals Booking.com.

Met de komst van de DMA kan eerder worden ingegrepen om de macht van grote techbedrijven en platforms te beperken. Het doel van de DMA is om consumenten en ondernemers te beschermen tegen oneerlijke concurrentie en te zorgen voor meer concurrentie op digitale markten. De DMA treedt naar verwachting in 2024 in werking.

Wetgeving om nepreviews tegen te gaan
Nepreviews zijn voor veel horecaondernemers een doorn in het oog, waar lange tijd weinig tegen te doen leek. Daarom hebben we ons de afgelopen jaren hard gemaakt voor een beter systeem van online reviews. Sinds het voorjaar van 2022 gelden er nieuwe regels om nepreviews en betaalde reviews aan te pakken. De verantwoordelijkheid voor het controleren van reviews ligt bij de website of het platform waar de review wordt gepubliceerd. Dus als er valse negatieve recensies op Facebook worden geplaatst, dan vereist deze wet actie van Facebook om de nepreviews aan te pakken. Het is belangrijk dat gasten reviews kunnen plaatsen, maar het is cruciaal dat die reviews kloppen. Met deze succesvolle lobby zetten we weer een stap in de richting van een eerlijkere en transparantere platformeconomie.

Wetgeving voor beter toezicht ACM op online platforms
Wetgeving voor meer transparantie en eerlijkere verhoudingen tussen platforms en (horeca)ondernemers valt of staat met robuust toezicht. Daarom zetten we in op een grotere rol voor de Autoriteit Consument & Markt (ACM) in het toezicht op Europese regelgeving, zoals de DMA en de Platform-to-Business-verordening. Deze laatste bevat onder meer regels over transparante informatie van platforms aan ondernemers, bijvoorbeeld in algemene voorwaarden en over geschillenbeslechting. Mede door onze inzet heeft minister Adriaansens van Economische Zaken en Klimaat aangekondigd dat er nieuwe wetgeving komt. Met deze wetgeving wordt de ACM bevoegd om de Europese regels te handhaven en zelf onderzoeken te starten. Specifiek voor de DMA zal de ACM daarnaast een klachtenloket instellen, waar ondernemers terechtkunnen voor meldingen over misstanden door online platforms.

Scroll

Eerlijk speelveld

Lobbyresultaten

Vanwege de wereldwijde impact van grote digitale platforms op de gastvrijheidseconomie komt veel nieuwe regelgeving uit Brussel. Tegelijkertijd is het van belang om onze horecabelangen ook bij het Nederlandse kabinet onder de aandacht te brengen. Daarom gingen KHN-voorzitter Robèr Willemsen en Rob Hemmes, Ledenraadslid en General Manager van Eden Hotel Amsterdam, in de zomer van 2022 in gesprek met minister Adriaansens.



In gesprek met minister Adriaansens

Wetgeving om nepreviews tegen te gaan
Nepreviews zijn voor veel horecaondernemers een doorn in het oog, waar lange tijd weinig tegen te doen leek. Daarom hebben we ons de afgelopen jaren hard gemaakt voor een beter systeem van online reviews. Sinds het voorjaar van 2022 gelden er nieuwe regels om nepreviews en betaalde reviews aan te pakken. De verantwoordelijkheid voor het controleren van reviews ligt bij de website of het platform waar de review wordt gepubliceerd. Dus als er valse negatieve recensies op Facebook worden geplaatst, dan vereist deze wet actie van Facebook om de nepreviews aan te pakken. Het is belangrijk dat gasten reviews kunnen plaatsen, maar het is cruciaal dat die reviews kloppen. Met deze succesvolle lobby zetten we weer een stap in de richting van een eerlijkere en transparantere platformeconomie.

Wetgeving voor beter toezicht ACM op online platforms
Wetgeving voor meer transparantie en eerlijkere verhoudingen tussen platforms en (horeca)ondernemers valt of staat met robuust toezicht. Daarom zetten we in op een grotere rol voor de Autoriteit Consument & Markt (ACM) in het toezicht op Europese regelgeving, zoals de DMA en de Platform-to-Business-verordening. Deze laatste bevat onder meer regels over transparante informatie van platforms aan ondernemers, bijvoorbeeld in algemene voorwaarden en over geschillenbeslechting. Mede door onze inzet heeft minister Adriaansens van Economische Zaken en Klimaat aangekondigd dat er nieuwe wetgeving komt. Met deze wetgeving wordt de ACM bevoegd om de Europese regels te handhaven en zelf onderzoeken te starten. Specifiek voor de DMA zal de ACM daarnaast een klachtenloket instellen, waar ondernemers terechtkunnen voor meldingen over misstanden door online platforms.

Verbod op pariteitsclausules via Europese regelgeving 
We vechten al lange tijd voor een verbod op de zogenaamde pariteitsclausules, waarmee online platforms hotels verplichten op hun platform de laagste kamerprijzen aan te bieden. Door deze clausules ontstaat een oneerlijk speelveld tussen hoteliers en boekingsplatforms, zoals Booking.com. Hiermee worden hoteliers benadeeld en moeten consumenten hogere prijzen betalen voor hun overnachting. In 2022 werd er na een lange lobbyperiode in Brussel overeenstemming bereikt over nieuwe Europese regels over de platformeconomie. En in deze Digital Markets Act (DMA) is een verbod op (smalle) pariteitsclausules opgenomen voor de allergrootste platforms, zoals Booking.com.

Met de komst van de DMA kan eerder worden ingegrepen om de macht van grote techbedrijven en platforms te beperken. Het doel van de DMA is om consumenten en ondernemers te beschermen tegen oneerlijke concurrentie en te zorgen voor meer concurrentie op digitale markten. De DMA treedt naar verwachting in 2024 in werking.

Scroll

Eerlijk speelveld

Lobby-resultaten

KHN Specials

Wat goed dat je onze specials wilt bekijken! Klik op het magazine om deze te openen.
Volledig scherm