KHN Specials

Wat goed dat je onze specials wilt bekijken! Klik op het magazine om deze te openen.

Duurzaamheid kent verschillende vormen. Drie ondernemers vertellen over de manier waarop zij hun bedrijf niet alleen bij laten dragen aan kwaliteit voor de gast, maar ook aan een mooiere wereld.

duurzaam
De
do's
van

De overheid heeft ondernemers de plicht opgelegd informatie te delen over energiebesparende maatregelen. Beter bekend als de Informatieplicht Erkende Maatregelen Energiebesparing, waarvan de deadline op 1 juli staat. KHN Energie ontwikkelde een online tool om je te helpen op een makkelijke manier jouw informatie te delen. En zelfs te registreren als je wilt.

Energie
delen
“Zo voorkom
         je waste!”

De Nederlandse overheid heeft een missie. Het doel: in 2030 50% minder voedselverspilling. Ook de horeca heeft hier een aandeel in en is verantwoordelijk voor 12% van de voedselverspilling in Nederland. Een lastige en tijdrovende klus voor de keuken om dit in kaart te brengen. In Tilburg lanceerden we daarom een pilot in samenwerking met de middelbare hotelschool van De Rooi Pannen en de Universiteit Wageningen. Studenten meten twee weken lang de verspilling met een speciaal ontwikkeld formulier. De resultaten gaan naar de Universiteit Wageningen die ze verwerkt tot een branchegemiddelde. Deelnemende ondernemers krijgen een rapportage en tips om de voedselverspilling terug te dringen.

“Samen met snijresten en graten trekken we van die vis de bouillon voor onze vissoep.”

“Andere ondernemers die ook hun waste terug willen dringen kan ik 3 zaken op het hart drukken: weinig voorraad, versheid en klanten een alternatief bieden. En zorg dat je begrijpt hoe je zaak en je voorraad werken. Meten is weten. Wij hebben geïnvesteerd in een zeer professioneel kassasysteem dat precies meet wat wij verkopen, op welk moment het druk is en welke periode in het jaar een bepaalde vissoort populairder is. Die kassa’s zijn duur, maar dat zijn ontzettend belangrijke investeringen. Dat geeft ons optimale controle. Flexibel, creatief en professioneel. Dat is onze kracht.”

Meten is weten

“Als we zelfs na al die inspanningen toch nog vis over houden, verkopen we dat na drie dagen niet meer. Dan kan het nog wel, maar dat is niet de kwaliteit die ik wil bieden. Samen met snijresten en graten trekken we van die vis de bouillon voor onze vissoep. Zo voorkom je waste.”

Van kop tot graat

“De kleine voorraad heeft als ondernemer het voordeel dat we weinig verlies hebben en als chef dat onze vis altijd supervers is. Maar om die voorraad zo klein te houden, moet je wel zorgen voor flexibiliteit. Als bij ons bijvoorbeeld de makreel ’s middags heel hard is gegaan, hebben we afspraken met onze leveranciers dat zij naar hun zaak komen als we ze bellen. Dan hebben wij altijd een chauffeur stand-by die de boodschappen bij hen af kan halen.”

Flexibel
,,
,,

“Het is voor mij als ondernemer belangrijk om goed op onze inkoop te letten. We kopen onze vis zo in dat we zo min mogelijk voorraad hebben. Ik heb liever dat een product een keer op is, dan dat ik iets weg moet gooien. Bovendien vind ik het ook een mooie kans om de gasten eens te verrassen. Als de zeebaars bijvoorbeeld op is, raad ik aan eens een dorade te proberen. Als je je vak verstaat, kun je de gasten mee nemen in dat verhaal en biedt je ze een heel nieuwe ervaring.”

Nassira Boekakar,
eigenaar viszaak
Pacific Fish, Rotterdam

Scroll naar beneden

Voedselverspilling
Doel

2030

-50%

Marijke Schreiner,
algemeen directeur
,,
,,

“We zijn een commerciële stichting, maar die commercie dient ook altijd een hoger doel. Stayokay werd in 1929 opgericht om jongeren met een kleine beurs toch een plek voor een mooie vakantie te kunnen bieden. Toen heetten we nog jeugdherbergen, nu hostels, maar het duurzame en sociale DNA is behouden. 

“Bij MVO gaat het vaak over energiebesparing of biologische ingrediënten, maar ook op het sociale vlak liggen kansen. Via ons programma Stay4all brengen we bijvoorbeeld nog steeds schoolreizen voor jongeren en korte vakanties binnen bereik van mensen met een kleinere beurs. We zijn ook gestart met Mengtafels: tafels waar ouderen uit de omgeving met buurtbewoners aan kunnen schuiven voor een maaltijd zodat ze contact kunnen leggen. Dat zijn laagdrempelige initiatieven waar horecaondernemers misschien niet snel aan denken.”

“Het geheim achter het succes van onze aanpak is draagvlak en een lange adem. We hebben een kernteam waarmee we regelmatig samenkomen en iedere vestiging heeft een ‘goed bezig’ ambassadeur die een aantal uren per week alleen maar werkt aan bewustwording en uitvoering van onze duurzaamheiddoelstellingen. Het scheelt ook dat MVO van nature in onze organisatie zit. Al onze medewerkers staan open om duurzaam te doen en te denken. En daar willen we onze gasten op een leuke manier in meenemen. Door ze erop te attenderen dat wij een verschil maken en ze aan te geven hoe zij daar zelf aan kunnen bijdragen.

De kracht van aandacht

“We hebben vier pijlers onder ons duurzaamheidprogramma ‘Goed Bezig’. Ten eerste Mission Zero. Dat is ons streven om energieneutraal te ondernemen. Daarnaast hebben we het programma Close the Loop. Dat houdt in dat we circulair willen werken op alle mogelijke vlakken. Van de bedrijfskleding tot de grondstoffen voor de keuken en afvalreductie. Daarbij vragen we ook nadrukkelijk leveranciers om mee te denken op het gebied van verpakkingen en leveringen. De derde pijler noemen we We Love H2O. Daarmee streven we ernaar zo min mogelijk water te verbruiken en weinig vuil water te gebruiken. En aan de andere kant motiveren we onze gasten om meer water te drinken. Als vierde pijler heeft Stayokay het programma Feel Good. Daarmee richten we ons op sociaal ondernemerschap en een gezonde balans tussen werk en privé.”

Compleet plaatje

En natuurlijk zijn we kritisch op wat we vragen van onze medewerkers zelf. Wij willen bijdragen aan een goede balans tussen werk en privé en aan gezonde maaltijden.”
“We proberen echt alles mee te nemen in onze benadering. En dat kan alleen als we er echt serieus werk van maken. Collega’s die hier ook mee aan de slag willen zou ik dan ook echt op het hart drukken er tijd, geld en energie aan te besteden. Je moet laten zien dat je het serieus neemt en zorgen dat je de vestigingen meeneemt. Het mag geen dingetje van het hoofdkantoor worden. Echte verandering werkt alleen bottum up.”

“Het mag geen dingetje
van het hoofdkantoor worden.”

“Echte verandering
werkt alleen
bottum up!”
sociale
DNA
Het
van Stayokay
Mission
Zero
Close
The Loop
Feel
Good

Gebruik de KHN Energiewet app om tijdig aan de informatieplicht te voldoen.

Benieuwd hoe jouw bedrijf presteert op het gebied van voedselverspilling? Onze formulieren helpen je om dit zelf twee weken bij te houden.

verspilling
Vis zonder 
We Love 
H2O
Allround duurzaamheid bij Stayokay!

Duurzaamheid kent verschillende vormen. Drie ondernemers vertellen over de manier waarop zij hun bedrijf niet alleen bij laten dragen aan kwaliteit voor de gast, maar ook aan een mooiere wereld.

duurzaam
De
do's
van
Nassira Boekakar,
eigenaar viszaak
Pacific Fish, Rotterdam
Vis zonder 
verspilling
,,

“Het is voor mij als ondernemer belangrijk om goed op onze inkoop te letten. We kopen onze vis zo in dat we zo min mogelijk voorraad hebben. Ik heb liever dat een product een keer op is, dan dat ik iets weg moet gooien. Bovendien vind ik het ook een mooie kans om de gasten eens te verrassen. Als de zeebaars bijvoorbeeld op is, raad ik aan eens een dorade te proberen. Als je je vak verstaat, kun je de gasten mee nemen in dat verhaal en biedt je ze een heel nieuwe ervaring.”

,,
Flexibel

“De kleine voorraad heeft als ondernemer het voordeel dat we weinig verlies hebben en als chef dat onze vis altijd supervers is. Maar om die voorraad zo klein te houden, moet je wel zorgen voor flexibiliteit. Als bij ons bijvoorbeeld de makreel ’s middags heel hard is gegaan, hebben we afspraken met onze leveranciers dat zij naar hun zaak komen als we ze bellen. Dan hebben wij altijd een chauffeur stand-by die de boodschappen bij hen af kan halen.”

Van kop tot graat

“Als we zelfs na al die inspanningen toch nog vis over houden, verkopen we dat na drie dagen niet meer. Dan kan het nog wel, maar dat is niet de kwaliteit die ik wil bieden. Samen met snijresten en graten trekken we van die vis de bouillon voor onze vissoep. Zo voorkom je waste.”

Meten is weten

“Andere ondernemers die ook hun waste terug willen dringen kan ik 3 zaken op het hart drukken: weinig voorraad, versheid en klanten een alternatief bieden. En zorg dat je begrijpt hoe je zaak en je voorraad werken. Meten is weten. Wij hebben geïnvesteerd in een zeer professioneel kassasysteem dat precies meet wat wij verkopen, op welk moment het druk is en welke periode in het jaar een bepaalde vissoort populairder is. Die kassa’s zijn duur, maar dat zijn ontzettend belangrijke investeringen. Dat geeft ons optimale controle. Flexibel, creatief en professioneel. Dat is onze kracht.”

“Samen met snijresten en graten trekken we van die vis de bouillon voor onze vissoep.”

“Zo voorkom
         je waste!”
Het
sociale DNA
van Stayokay
Marijke Schreiner,
algemeen directeur
Allround duurzaamheid bij Stayokay!
,,
,,

“We zijn een commerciële stichting, maar die commercie dient ook altijd een hoger doel. Stayokay werd in 1929 opgericht om jongeren met een kleine beurs toch een plek voor een mooie vakantie te kunnen bieden. Toen heetten we nog jeugdherbergen, nu hostels, maar het duurzame en sociale DNA is behouden. 

“Bij MVO gaat het vaak over energiebesparing of biologische ingrediënten, maar ook op het sociale vlak liggen kansen. Via ons programma Stay4all brengen we bijvoorbeeld nog steeds schoolreizen voor jongeren en korte vakanties binnen bereik van mensen met een kleinere beurs. We zijn ook gestart met Mengtafels: tafels waar ouderen uit de omgeving met buurtbewoners aan kunnen schuiven voor een maaltijd zodat ze contact kunnen leggen. Dat zijn laagdrempelige initiatieven waar horecaondernemers misschien niet snel aan denken.”

Mission
Zero
Close
The Loop
We Love 
H2O
Feel
Good
Compleet plaatje

“We hebben vier pijlers onder ons duurzaamheidprogramma ‘Goed Bezig’. Ten eerste Mission Zero. Dat is ons streven om energieneutraal te ondernemen. Daarnaast hebben we het programma Close the Loop. Dat houdt in dat we circulair willen werken op alle mogelijke vlakken. Van de bedrijfskleding tot de grondstoffen voor de keuken en afvalreductie. Daarbij vragen we ook nadrukkelijk leveranciers om mee te denken op het gebied van verpakkingen en leveringen. De derde pijler noemen we We Love H2O. Daarmee streven we ernaar zo min mogelijk water te verbruiken en weinig vuil water te gebruiken. En aan de andere kant motiveren we onze gasten om meer water te drinken. Als vierde pijler heeft Stayokay het programma Feel Good. Daarmee richten we ons op sociaal ondernemerschap en een gezonde balans tussen werk en privé.”

De kracht van aandacht

“Het geheim achter het succes van onze aanpak is draagvlak en een lange adem. We hebben een kernteam waarmee we regelmatig samenkomen en iedere vestiging heeft een ‘goed bezig’ ambassadeur die een aantal uren per week alleen maar werkt aan bewustwording en uitvoering van onze duurzaamheiddoelstellingen. Het scheelt ook dat MVO van nature in onze organisatie zit. Al onze medewerkers staan open om duurzaam te doen en te denken. En daar willen we onze gasten op een leuke manier in meenemen. Door ze erop te attenderen dat wij een verschil maken en ze aan te geven hoe zij daar zelf aan kunnen bijdragen.

En natuurlijk zijn we kritisch op wat we vragen van onze medewerkers zelf. Wij willen bijdragen aan een goede balans tussen werk en privé en aan gezonde maaltijden.”
“We proberen echt alles mee te nemen in onze benadering. En dat kan alleen als we er echt serieus werk van maken. Collega’s die hier ook mee aan de slag willen zou ik dan ook echt op het hart drukken er tijd, geld en energie aan te besteden. Je moet laten zien dat je het serieus neemt en zorgen dat je de vestigingen meeneemt. Het mag geen dingetje van het hoofdkantoor worden. Echte verandering werkt alleen bottum up.”

“Het mag geen dingetje
van het hoofdkantoor worden.”

“Echte verandering werkt alleen bottum up!”

2030

Doel

-50%

Voedselverspilling

De Nederlandse overheid heeft een missie. Het doel: in 2030 50% minder voedselverspilling. Ook de horeca heeft hier een aandeel in en is verantwoordelijk voor 12% van de voedselverspilling in Nederland. Een lastige en tijdrovende klus voor de keuken om dit in kaart te brengen. In Tilburg lanceerden we daarom een pilot in samenwerking met de middelbare hotelschool van De Rooi Pannen en de Universiteit Wageningen. Studenten meten twee weken lang de verspilling met een speciaal ontwikkeld formulier. De resultaten gaan naar de Universiteit Wageningen die ze verwerkt tot een branchegemiddelde. Deelnemende ondernemers krijgen een rapportage en tips om de voedselverspilling terug te dringen.

KHN wil samen met jou voedselverspilling tegengaan.

Energie
delen

De overheid heeft ondernemers de plicht opgelegd informatie te delen over energiebesparende maatregelen. Beter bekend als de Informatieplicht Erkende Maatregelen Energiebesparing, waarvan de deadline op 1 juli staat. KHN Energie ontwikkelde een online tool om je te helpen op een makkelijke manier jouw informatie te delen. En zelfs te registreren als je wilt.

Gebruik de KHN Energiewet app om tijdig aan de informatieplicht te voldoen.

Benieuwd hoe jouw bedrijf presteert op het gebied van voedselverspilling? Onze formulieren helpen je om dit zelf twee weken bij te houden.