Wil je meer weten over deze principes? Als extra cadeau kun je Hoe word ik een speedboot, een boekje van Menno Lanting, downloaden. Hier staan voorbeelden hoe je een vertaling maakt van trends naar praktijk volgens deze 7 principes.
- Steeds falen en weer opstaan en leven lang leren: leerling en leraar tegelijk
- Persoonlijk contact
- Slimmer en sneller werken en leren
- Transparantie
- De juiste balans
- Omring je met talent


Hoe word ik een speedboot?
Speedboten zijn proactief, wendbaar, met de blik naar buiten gericht, verbonden in een netwerk, waarde toevoegend voor een ander en voortdurend lerend. Dit in tegenstelling tot olietankers…
Menno Lanting: “In alle gesprekken die ik de afgelopen jaren voerde met ondernemers, managers en professionals, kwamen steeds weer dezelfde principes aan bod. Ik telde er zeven. Allemaal dragen ze bij aan wendbaar werken, leren en ondernemen. Deze principes gelden in de meeste gevallen zowel op individueel als op organisatieniveau.” De 7 principes:
Hoe pas je dit toe als bestuurder?
Je zou kunnen zeggen dat de dominante logica binnen KHN is dat we een vereniging zijn. En alles nu eenmaal via de democratische structuur besloten moet worden. Maar hoe kunnen we dat dan doorbreken, zonder andere leden te passeren?
En wat is voor onze leden de vraag-achter-de-vraag, het waarom van het lidmaatschap? Is dat korting krijgen? Ergens bij willen horen? Of samen sterk zijn? De veranderende maatschappij het hoofd kunnen bieden doordat we leren van elkaar? Of doordat we een gezamenlijk geluid laten horen als de regels vanuit de overheid het ondernemen in de weg zitten?
De stamtafelsessies gaven ruimte om de vraagstukken van onze vereniging te tackelen en zo een antwoord te zoeken op de vragen van Menno Lanting.
De meeste gasten gaan niet naar een horecabedrijf alleen omdat ze honger hebben. Eten kunnen ze thuis ook. Ze komen voor een ervaring, de snelle service of de persoonlijke aandacht. Om een feestje te vieren of om te ervaren hoe het is om in een sterrenrestaurant te eten.
- Wat is de dominante logica (“zo hebben we het altijd gedaan”) in jullie bedrijf, het team of jezelf en hoe kun je die doorbreken?
- Voor welke ‘vraag-achter-de-vraag’ bied je een oplossing?
- Op welke (onverwachte) plekken kun je een WOW-moment creëren?
Gastspreker Menno Lanting gaf in zijn presentatie tips over hoe je trends vertaalt naar de praktijk. Als bestuurder ben je allereerst ondernemer, en daarom trapten we af met deze presentatie. De drie vragen die je jezelf kunt stellen om in beweging te komen:


•
Scroll
Wil je meer weten over deze principes? Als extra cadeau kun je Hoe word ik een speedboot, een boekje van Menno Lanting, downloaden. Hier staan voorbeelden hoe je een vertaling maakt van trends naar praktijk volgens deze 7 principes.
- Steeds falen en weer
opstaan en leven lang leren:
leerling en leraar tegelijk - Persoonlijk contact
- Slimmer en sneller
werken en leren - Transparantie
- De juiste balans
- Omring je met talent

Hoe word ik een speedboot?
Speedboten zijn proactief, wendbaar, met de blik naar buiten gericht, verbonden in een netwerk, waarde toevoegend voor een ander en voortdurend lerend. Dit in tegenstelling tot olietankers…
Menno Lanting: “In alle gesprekken die ik de afgelopen jaren voerde met ondernemers, managers en professionals, kwamen steeds weer dezelfde principes aan bod. Ik telde er zeven. Allemaal dragen ze bij aan wendbaar werken, leren en ondernemen. Deze principes gelden in de meeste gevallen zowel op individueel als op organisatieniveau.” De 7 principes:

Hoe pas je dit toe als bestuurder?
Je zou kunnen zeggen dat de dominante logica binnen KHN is dat we een vereniging zijn. En alles nu eenmaal via de democratische structuur besloten moet worden. Maar hoe kunnen we dat dan doorbreken, zonder andere leden te passeren?
En wat is voor onze leden de vraag-achter-de-vraag, het waarom van het lidmaatschap? Is dat korting krijgen? Ergens bij willen horen? Of samen sterk zijn? De veranderende maatschappij het hoofd kunnen bieden doordat we leren van elkaar? Of doordat we een gezamenlijk geluid laten horen als de regels vanuit de overheid het ondernemen in de weg zitten?
De stamtafelsessies gaven ruimte om de vraagstukken van onze vereniging te tackelen en zo een antwoord te zoeken op de vragen van Menno Lanting.
De meeste gasten gaan niet naar een horecabedrijf alleen omdat ze honger hebben. Eten kunnen ze thuis ook. Ze komen voor een ervaring, de snelle service of de persoonlijke aandacht. Om een feestje te vieren of om te ervaren hoe het is om in een sterrenrestaurant te eten.
- Wat is de dominante logica
(“zo hebben we het altijd
gedaan”) in jullie bedrijf, het
team of jezelf en hoe kun je
die doorbreken? - Voor welke ‘vraag-achter-de-
vraag’ bied je een oplossing? - Op welke (onverwachte)
plekken kun je een WOW-
moment creëren?
Gastspreker Menno Lanting gaf in zijn presentatie tips over hoe je trends vertaalt naar de praktijk. Als bestuurder ben je allereerst ondernemer, en daarom trapten we af met deze presentatie. De drie vragen die je jezelf kunt stellen om in beweging te komen:


•
Scroll
Lanting